Giorgio Armani blijft groeien

dinsdag 12 november 2013

De Italiaanse modegroep boekte in 2012 een nettowinststijging van 7,9 procent naar 194,2 miljoen euro, terwijl de omzet met 15,9 procent toenam naar 2,09 miljard euro. Giorgio Armani, die voorzitter is van zijn gelijknamige bedrijf, dankte de aanhoudende groei aan de succesformule van een gesegmenteerd merkenpakket die verschillende koopkrachten aanspreekt.

"Deze benadering hielp ons snel te reageren op de moeilijkheden die zich voordeden als gevolg van de langdurige economische crisis dat helaas nog immer gevolgen heeft voor de markt," aldus Armani in een persbericht. Het aanbod bestaat uit de merken Giorgio Armani Privé, Giorgio Armani, Emporio Armani, Armani Collezioni, AJ Armani Jeans, A|X Armani Exchance, Armani Junior en Armani/Casa. Volgens Armani is de uniforme esthetiek van het bedrijf zichtbaar in alle merken.

Giorgio Armani boekt 7,9 procent winststijging in 2012

Vorig jaar steeg de groepsomzet - inclusief licenties - naar een recordbedrag van 7,4 miljard euro. De operationele winst steeg ondertussen met 20,5 procent naar 339,5 miljoen euro. De bruto operationele winst steeg bedroeg 416,4 miljoen euro, een stijging van 19 procent.

In 2012 investeerde het bedrijf 157,5 miljoen euro eigen vermogen, vergeleken met 89,3 miljoen euro in 2011. Het bedrijf versterkte hiermee zijn distributienetwerk in nieuwe en bestaande markten. In Europa opende de groep winkels in Parijs, Wenen, Barcelona, Brussel, Rome, Florence en Bari. In Londen werden acht nieuwe vestigingen geopend. Ook bleef de groep in het Verre Oosten investeren, voornamelijk in China, Hongkong en Japan, waar het in totaal tien winkels opende. In Amerika opende het bedrijf vier Giorgio Armani vestigingen en acht Emporio Armani winkels. Aan het eind van 2012 telde de groep 2.203 verkooppunten.

Europa was de grootste markt voor de groep, met een omzet van 882,4 miljoen euro. Noord Amerika boekte een omzet van 654,6 miljoen euro, een tijding van 10,5 procent, terwijl het Verre Oosten de omzet met 19,8 procent zag stijgen naar 558,3 miljoen euro. Italië boekte een omzetstijging van 5 procent naar 422 miljoen euro. De rest van de Wereld rapporteerde een omzet van 411,1 miljoen euro.

De merken Armani Jeans en Armani Junior groeiden het hardst, met respectievelijk 24,7 en 18,1 procent. A|X Armani Exchange steeg met 17 procent , terwijl het Emporio Armani merk met 8,5 procent groeide. Het Giorgio Armani merk groeide met 6,8 procent, en Armani Collezioni met 6,3 procent.