Groei voor Primark; operationele winst stijgt fors

dinsdag 05 november 2013

Moderetailer Primark heeft een "opmerkelijk jaar" achter de rug en dat heeft de winst van moederbedrijf Associated British Foods (AB Foods) omhoog gestuwd. Het concern meldt vanmorgen dat Primark in het gebroken boekjaar dat eindigde op 14 september een omzetgroei heeft geboekt van 22 procent. De omzet bij de retailer bedroeg 4,27 miljard pond (5,04 miljard euro). De operationele winst bij Primark steeg met 44 procent naar 514 miljoen pond (607 miljoen euro).

Nieuwe winkels stuwen groei

De groei bij Primark is te danken aan de opening van nieuwe winkels. De omzet bij winkels die langer dan een jaar open zijn, steeg in de 52 weken tot half september met 5 procent. Tijdens het boekjaar kwamen er 15 nieuwe filialen bij en werden er 2 gesloten, een groei van 10 procent van het totale winkeloppervlak. Dit jaar was Primark ook voor het eerst online verkrijgbaar. Kleding van de keten was drie maanden lang via de populaire Britse webshop Asos te koop. Primark zet het online avontuur naar eigen zeggen niet voort. Volgens John Bason, financieel directeur van AB Foods was de samenwerking met Asos bedoeld als trial. Behalve dat de periode "leerzaam" was, wilde Bason niets zeggen. Het bedrijf houdt vol dat er geen plannen zijn voor een eigen online shop.

Primark telt nu 257 winkels wereldwijd en voor Kerstmis komen er daar nog 13 bij. Over twee weken opent het zesde Nederlandse filiaal van de budgetketen in Eindhoven. Eind oktober ging de vijfde open in Zoetermeer. Volgend jaar komen er nog drie Primarkfilialen bij in Venlo, in Enschede en in Arnhem. In Amsterdam neemt Primark waarschijnlijk begin 2015 haar intrek bij C&A aan het Damrak. De verbouwing van dat pand start begin 2014.

De totaalomzet van AB Foods is met 9 procent gestegen naar 13,31 miljard pond. Dankzij de goede resultaten bij de moderetailer liep de operationele winst van AB Foods met 13 procent op naar 1,18 miljard pond (1,29 miljard euro). De meeste omzet en winst wordt door het concern in Groot Brittannië en in Europa geboekt.

In het jaarrapport veel aandacht voor de ramp in textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh in april van dit jaar. Primark liet kleding maken op de tweede verdieping van het acht verdiepingen hoge gebouw in Dhaka. AB Foods laat weten dat Primark's ethical trade programme "significante verbeteringen" heeft doorgevoerd. Het bedrijf heeft 40 specialisten aangenomen, waarvan 8 in Bangladesh, die de arbeidsomstandigheden en veiligheid in fabrieken waar het merk produceert moeten controleren. Daarnaast heeft AB Foods aan ruim 3600 arbeiders en nabestaanden van de Rana Plaza-ramp zes maanden salaris uitbetaald en lange termijn compensatie voor de overlevenden beloofd.