Grote merken bepalen succes winkelcentra

maandag 18 november 2013

Hema, Primark en Albert Heijn zijn de grootste trekpleisters voor Nederlandse consumenten in secundaire winkelcentra. Vastgoedadviseur CBRE onderzocht de A1-winkellocaties op secundaire locaties en secundaire winkelcentra op A1-locaties die het toch goed doen, in Nederland, Italië en Groot-Brittannië.

Shoppingcenter managers van vijf Nederlandse centra, zes centra in Groot-Brittannië en zeven in Italië, denken dat parkeergelegenheid het belangrijkste is voor consumenten. Ook bereikbaarheid met het openbaar vervoer scoort hoog. In Groot-Brittannië, waar de winkelcentra vaak in de periferie zijn gevestigd, was dit belangrijker dan in Nederland, waar winkelcentra in binnensteden zijn en daardoor vaak al goed bereikbaar met de trein, bus of tram.

Diversiteit aan winkels en de aanwezigheid van grote merken is volgens CBRE echter belangrijker voor consumenten dan bereikbaarheid. De vastgoedadviseur onderzocht wanneer een winkelcentra succesvol is. De kwaliteit van de huurdersmix bleek op afstand de belangrijkste factor. Ieder winkelcentrum, ongeacht de omvang of positie, heeft profijt van grote namen, meent het bedrijf. In Nederland zijn Hema, Primark en Albert Heijn de grootste passentrekkers. In Italië zijn H&M, Zara en Apple het populairst en in Groot-Brittannië zijn Hollister, Superdry en Debenhams de belangrijke retailers in een winkelcentra.

Andere factoren waardoor secundaire winkelcentra het goed kunnen doen: de koopkracht van de bewoners rondom het winkelgebied, een goede locatie, een goede hygiëne en veiligheid, horecagelegenheden, samenwerkingen van huurders en huurdersverenigingen en evenementen in het centrum.

Winkelstaatmanagers hebben invloed op bloei winkelcentra

“Shoppingcenter managers kunnen een belangrijke invloed hebben op het succes van een winkelcentrum," zegt Albert Hoogland, executive director shopping center management bij CBRE. Volgens Hoogland is het belangrijk dat de managers kunnen investeren om het winkelgebied up-to-date en concurrerend te houden. "Het is opvallend dat de meerderheid van de succesvolle winkelcentra in de afgelopen tien jaar zijn geopend of grondig zijn gerenoveerd, waarvan een groot aantal in de laatste vijf jaar. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich slechter presterende winkelcentra die lijden onder een gebrek aan investeringen, wat vaak gekoppeld is aan de eigendomsstructuur van het winkelcentrum.“

CBRE waarschuwt ook. Ook als de economie weer aantrekt is het niet waarschijnlijk dat winkelcentra direct gaan floreren. Sinds de economische recessie zijn meer consumenten online gaan shoppen. Bovendien was er al veel leegstand in winkelcentra, voordat de crisis uitbrak.