Gsus wil groeien in Duitsland

maandag 23 december 2013

Gsus sindustries gaat uitbreiden in Duitsland. Onder leiding van Ricardo Meyer, general manager Duitsland, en met een nieuw verkoopteam wil het Nederlandse merk eind 2016 160 verkooppunten in het buurland hebben.

Voordat Gsus er in 2008 wegtrok, had het merk 200 verkooppunten in Duitsland. Daarmee was Duitslands zelfs de grootste markt voor Gsus. Sinds Varova Investments in 2010 een belang in het merk heeft genomen, staat uitbreiden in Duitsland weer hoog op de agenda.

Momenteel heeft het label ongeveer 50 klanten in Duitsland. Binnen drie jaar moet dat aantal verdrievoudigen. "We streven naar 125 klanten en 160 deuren in de komende jaren," aldus Meyer. “We moeten geduld hebben. De markt is nu anders dan toen. De Zalando’s, Primark’s, Zara’s en H&M’s zijn groter dan ooit. Je moet een sterk plan hebben, wil je er tussen kunnen komen, en dat heeft Gsus.”

Volgens Meyer is er een gat in de Duitse markt voor Gsus, omdat het merk zich onderscheid. “In multi-brandwinkels vindt je over het algemeen dezelfde dingen. Behalve G-star hebben de meeste van onze concurrenten geen sterk eigen DNA, ze zijn vervangbaar. Gsus is dat niet. Het merk is commercieel met een draai en heeft een sterk aanbod van innovatieve denim. Merken als Minimum en Scotch & Soda missen dat naar mijn mening. Gsus bezit het complete plaatje.”

Behalve onderscheidend slaat Gsus volgens Meyer ook aan in Duitsland omdat het een Nederlands merk is. Meyer: “De Duitse consument houdt van Dutch design. Mede dankzij Scotch & Soda, JC Rags, Dept, G-Star weet de Duitse consument dat er Nederland een hoog niveau van creativiteit is.”

Retailers zijn volgens hem gesteld op Nederland vanwege de grote kennis van logistiek. “Nederlandse merken werken over het algemeen snel in vergelijking met Spaanse en Amerikaanse merken. Er is veel expertise over logistiek, waardoor het prettig samenwerken is.”