H&M Sport wil concurreren in outdoorbranche

woensdag 04 december 2013

Na een samenwerking met het Zweedse Olympische team en een eerdere uitbreiding van het sportassortiment maakt H&M vandaag bekend nog meer te willen gaan concurreren in de sportbranche. De Zweedse modeketen lanceert 2 januari H&M Sport, een uitgebreid concept met een nieuwe visuele identiteit. Geselecteerde winkels wereldwijd zullen de vernieuwde activewearcollectie voor mannen, vrouwen en kinderen gaan verkopen, die onder meer wordt uitgebreid met winddichte en waterafstotende hardloopjacks, yogakleding, tennisbroekjes en beschermende fleecejassen.

De nieuwe H&M Sportlijn is ontstaan doordat het modebedrijf signaleerde dat sport een steeds grotere rol inneemt in de maatschappij, aldus hoofdontwerpster Ann-Sofie Johansson in een verklaring.

H&M Sport kreeg advies van topsporters
Voor de ontwikkeling van H&M Sport vroeg de keten advies aan Olympische sporters. Onder andere Therese Alshammer, een Zweedse zwemster en winnares van een Olympische medaille, was een van de experts die de keten feedback gaf op de collectie.

H&M liet eerder dit jaar al doorschemeren meer te willen focussen op sport. De retailer tekende een contract met de Zweedse sportbond en mag vier jaar lang de sporttenues van het Zweedse Olympische team ontwerpen. Het modebedrijf zal onder andere sportkleding ontwerpen voor de atleten die deelnemen aan de Winterspelen in Rusland in 2014 en de Zomerspelen in Brazilië in 2016. Naar eigen zeggen zullen de tenues ‘modebewust’ zijn met een belangrijke focus op ‘pasvorm en prestatie’.

In 2012 breidde H&M de sportlijn al met yoga-, hardloop-, fitness-, fiets- en vrijetijdskleding. Vorig jaar winter kwam daar skikleding bij. Ook trok H&M de Tsjechische tennisster Tomás Berdych aan als merkambassadeur, waarna H&M haar debuut maakte op de tennisbaan.