H&M en Solidaridad worden partners in duurzaam textiel

donderdag 10 april 2014

Op de dag dat H&M voor het vierde jaar op rij de duurzame modelijn 'The Conscious Collection' lanceert, maakt de Zweedse modeketen bekend te handen ineen te hebben geslagen met ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. De partijen zijn een strategisch partnerschap aangegaan op het gebied van verduurzaming van de textiel-productieketen.

De bestaande samenwerking op projectbasis is beide partijen zo goed bevallen dat zij hebben besloten tot een meerjarige strategische samenwerking, zo laat Solidaridad in een verklaring weten. “Alleen als wij onze krachten bundelen met het bedrijfsleven hebben we impact en kunnen wij de hele productieketen verduurzamen, van de katoenvelden en textielfabrieken tot aan de consument in de kledingwinkel,” aldus Janet Mensink, programmacoördinator Katoen & Textiel bij Solidaridad.

De partijen pakken onder andere watervervuiling aan

De nieuwe duurzaamheidspartners gaan samenwerken op het gebied van katoen, water, betere arbeidsomstandigheden, eerlijke lonen en transparantie. Zo zijn de partijen beide aangesloten bij het Better Cotton Initiative (BCI), dat katoenboeren en lokale organisaties leert hoe zijn op een duurzame manier katoen kunnen verbouwen, bijvoorbeeld door aan waterbesparing te doen en minder en ongevaarlijke bestrijdingsmiddelen te gebruiken.

Ook pakken Solidaridad en H&M watervervuiling aan. In China hebben de partijen een project opgezet om schoner te produceren. Fabrieken, onder andere in Bangladesh, waar textiel wordt gewassen en geverfd krijgen advies op maat over besparing van water, afval, chemicaliën en energie. Dankzij het Water PaCT initiatief waar de partijen bij betrokken zijn heeft DBL, een van de grootste textielfabrieken in Bangladesh, 58.000 euro geïnvesteerd in nieuwe materialen en eenvoudige aanpassingen door kunnen voeren, waardoor het waterverbruik is teruggebracht van 120 liter water per kilogram textiel naar 60 liter.

Solidaridad neemt verder deel aan het adviesorgaan van H&M over eerlijke lonen en geeft samen met academici en andere experts van vakbonden en NGO’s advies over het plan van aanpak van H&M voor betere lonen voor fabrieksmedewerkers. De modeketen heeft zich onlangs tot doel gesteld om ervoor te zorgen dat voor 2018 in alle 750 fabrieken in Bangladesh waar H&M kleding produceert een leefbaar loon wordt betaald.

Om Indiase textielarbeiders bewust te maken over hun rechten, heeft Solidaridad in samenwerking met verschillende modemerken een Indiase soapserie ontwikkeld met verhalen over werkomstandigheden in kledingfabrieken. De video’s worden vertoond in fabrieken en zijn een laagdrempelige manier om kennis over arbeidsrechten te vergroten.

Solidaridad wil H&M aanzetten om nog transparanter te worden

Een ander belangrijk punt van de samenwerking voor Solidaridad is H&M aanzetten om nog transparanter te zijn, in de hoop dat andere modebedrijven zullen volgen. De keten publiceerde vandaag zijn twaalfde jaarlijkse Sustainability Report, waarin het bedrijf verantwoordt wat er het afgelopen jaar is ondernomen om nog duurzamer te worden. In het rapport zijn naast H&M’s belofte voor een leefbaar loon in textielfabrieken in Bangladesh ook de andere nieuwe duurzame acties opgenomen.

Zo staat in het rapport dat H&M vorig jaar voor het eerst kledingstukken op de markt bracht die gedeeltelijk gemaakt zijn van ingezamelde en gerecyclede kledingstukken. Inmiddels heeft het bedrijf al 3.047 ton kleding ingezameld. Het aandeel katoen dat gecertificeerd biologisch, Beter Cotton of gerecycled is, is toegenomen naar 15,8 procent van het totaal. Nieuw afgelopen jaar was de introductie van biologisch leer en biologische zijde. Dankzij de kledingstukken die H&M maakte van gerecycled polyester, konden 9,5 miljoen PET-flessen een nieuw leven krijgen.

Hoewel H&M volgens Solidaridad de toon zet in duurzaamheidssverslaggeving, moedigt de ontwikkelingsorganisatie het bedrijf aan om nog eerlijker te zijn. “Wij stimuleren H&M de transparantie nog verder te verbeteren op het gebied van wat goed gaat, maar ook wat minder goed gaat,” aldus Mensink. “Het streven naar duurzaamheid en transparantie over doelstellingen in resultaten dienen als inspiratie voor andere merken in deze sector. Gezien het feit dat H&M met meer dan 1.900 fabrieken samenwerkt en 1,6 miljoen mensen bereikt, is het potentieel voor verandering enorm.”

Foto's: H&M The Conscious Collection