H&M en WWF op de bres voor water

donderdag 24 januari 2013

Modeketen H&M en het Wereld Natuur Fonds (WWF) hebben de handen ineen geslagen om waterverspilling en -vervuiling in de productieketen aan banden te leggen. Met een nieuw waterbeleid willen de partijen het milieu beschermen, de beschikbaarheid van water veiligstellen en de risico’s van de activiteiten van H&M op schoon drinkwater minimaliseren.

Momenteel wonen volgens het WWF 2,7 miljard mensen – zo’n 40 procent van de wereldbevolking – in stroomgebieden die tenminste één maand per jaar ernstige waterschaarste ervaren. Ongeveer een derde van de fabrieken die natte processen uitvoeren voor H&M zijn gevestigd in gebieden die nu of voor 2025 beschouwd worden als extreem waterschaars.

Een belangrijk aandachtsgebied is de Yangtze rivier in China. Terwijl de rivier volgens de Chinese milieuactivist Dai Qing vroeger zo helder was dat je een pen naar de bodem kon zien zinken, kampt het nu met ongekende vervuiling als gevolg van de snelle, grootschalige industriële en huishoudelijke ontwikkeling die naastgelegen steden doormaken.

Jaarlijks wordt er 25 miljard ton industrieel afval(water) in de rivier geloosd, zo’n 42 procent van het totaal aan industriële afval lozingen in China. Dit heeft tot een sterk verminderde kwaliteit van het drinkwater geleid en bijgedragen aan dramatische eutrofiëring, waardoor de soortenrijkdom van planten en bomen ernstig wordt aangetast.

Het nieuwe waterbeleid van H&M begint al op de tekentafel. Ontwerpers en inkopers van het bedrijf krijgen een opleiding over het effect van productie op water om duurzame keuzes te bevorderen. Zo hanteert het bedrijf betere technieken voor de productie van denim, waardoor het over 2011 300 miljoen liter water kon besparen.

Ook gaat H&M de interne waterefficiëntie verbeteren, de impact van leveranciers op water minimaliseren, personeel trainen in het thema water en klanten inspireren om op een verantwoordelijke manier met water om te gaan.

Het nieuwe beleid van H&M wordt uitgevoerd in alle 48 markten waar het bedrijf actief is, met als doel om 750 directe leveranciers en stoffenfabrikanten te bereiken. Als eerste stap gaat het bedrijf werken aan betrokkenheid bij waterbeheer met de 190 leveranciers waar H&M het meest mee samenwerkt, waaronder in de buurt van de Yangtze en de Brahmaputra rivier in Bangladesh.

Volgens WWF is H&M met het nieuwe waterbeleid toonaangevend
Naar schatting zijn duizend personeelsleden van H&M, waaronder de inkoop- en productiekantoren en verkopers direct betrokken bij de implementatie van het systeem. In totaal zullen 94.000 medewerkers van H&M over het waterprobleem leren.

WWF noemt H&M dankzij het nieuwe waterbeleid ‘toonaangevend’. Volgens de organisatie is het de eerste keer dat een modebedrijf een soortgelijk waterbeleid toepast in de complete productieketen. “We hopen dat andere bedrijven door H&M geïnspireerd worden om het waterbeleid op dezelfde manier aan te pakken,” aldus Jim Leape, directeur van WWF International.

Karl-Johan Persson, CEO van H&M, laat weten trots te zijn op de samenwerking met WWF. “Water is een belangrijke hulpbron voor H&M en we zijn toegewijd om ervoor te zorgen dat het verantwoordelijk wordt gebruikt in onze productieketen. We hopen anderen daarmee te inspireren.”

Foto: H&M Conscious collectie 2013