H&M lanceert 'duurzaam etiket' voor modebranche

donderdag 13 februari 2014

60 procent van de H&M-klanten leest het wasetiket. "Dus we dachten: 'daar moeten we zijn'," zegt Catarina Midby van de Zweedse modeketen. Het bedrijf lanceert tijdens een mode-evenement in Kopenhagen een nieuw, wereldwijd wasetiket, voor de hele mode-industrie. Het label moet er voor zorgen dat consumenten hun kleding beter behandelen.

Met tips op het nieuwe etiket als 'Lower the temperature when washing, en 'Line dry more, tumble dry less', moeten consumenten aangespoord worden om hun kleding bewuster te wassen. De kledingstukken gaan zo langer mee, en het milieu wordt minder belast.

De Zweedse modeketen ontwikkelde het etiket, met de naam Clever Care, in samenwerking met Ginetex, de internationale organisatie voor textile care labeling. H&M wil het label echter niet voor zichzelf houden, ook andere merken kunnen de wastips gebruiken. "Het is aan de merken zelf wat ze wel en niet op het etiket zetten. Dat is afhankelijk van het kledingstuk en de doelgroep van het merk," zegt Jonas Eder-Hansen van het Danisch Fashion Institute, tegen het Deense modevakblad Fashion Forum.

Nieuw wasetiket moet consumenten attent maken op milieu-impact van wassen

Catarina Midby, sustainable fashion manager bij H&M, vertelt tegen het Amerikaanse modevakblad WWD dat het logo van Clever Care, in de vorm van een waterlelie, inmiddels op de helft van de producten van H&M staat. Aan het einde van het jaar moet het nieuwe etiket op alle kledingstukken van H&M worden genaaid. Ondergoed, homewear en accessoires uitgezonderd.

"We realiseerden ons dat we iets wilden doen aan de slijtage en de levenscyclus van onze kledingstukken, toen we de levenscyclus gingen bestuderen," zegt Midby over het nieuwe etiket. Dat H&M, als fast fashionbedrijf wil dat kledingstukken langer meegaan, vindt ze niet tegenstrijdig. "Onze mode is al niet meer zo fast als vroeger. We zijn geëvolueerd van een keten die volledig om trends draaide, naar een bedrijf waar het draait om persoonlijke stijl. Het gaat veel meer om kwaliteit en producten die langer mee gaan. Wij zien onze kledingstukken helemaal niet als wegwerpartikelen."

Het initiatief voor Clever Care zal worden gelanceerd met een campagne tijdens Copenhagen Fashion Summit, een evenement voor duurzame mode in Kopenhagen. In Nederland werkt modebrancheorganisatie Modint mee aan Clever Care. In België heeft Etitex, de nationale vereniging voor textiel etikettering, zich aangesloten bij het project.