Hermès omzetplus 7,8 procent; wel last van zwakke yen

donderdag 13 februari 2014

Hermès heeft in 2013 een omzetgroei geboekt van 7,8 procent naar 3,75 miljard euro. Het Franse luxegoederenconcern zag de omzet stijgen in alle productcategorieën en regio's, maar heeft wel last van de zwakke yen. De lage koers van de Japanse munteenheid heeft de resultaten van Hermès zodanig beïnvloed dat het bedrijf maatregelen moest treffen. CEO Axel Dumas zei in een interview met persbureau Reuters dat het bedrijf deze maand de prijzen in Japan met 10 procent heeft verhoogd ten einde het negatieve effect van de lage koers te remmen. Hermès laat weten dat schommelende wisselkoersen het bedrijf afgelopen jaar 183 miljoen euro hebben gekost.

Hermèsverhoogt prijzen in Japan met 10 procent

In het vierde kwartaal van 2013 heeft Hermès een omzetgroei van 4,6 procent geboekt. De producent van de wereldberoemde Birkin-tassen en veelkleurige zijden sjaals boekte in de laatste drie maanden van het jaar een totaalomzet van 1,09 miljard euro. De verkopen in Azië - zonder Japan - stegen met 10,7 procent naar 352,6 miljoen. In Europa is de omzet met 8,8 procent gestegen naar 395,5 miljoen en in Noord- en Zuid-Amerika met 3,3 procent naar 190,6 miljoen. Die resultaten vormen een scherp contrast met de omzetontwikkeling in Japan waar door de impact van de zwakke yen de omzet in het vierde kwartaal met 18,3 procent is gedaald van 163,5 miljoen in 2012 naar 133,5 miljoen in 2013.

Gekeken naar het gehele boekjaar 2013 is de omzet in Japan met 15 procent afgenomen naar 463,2 miljoen. Wordt Japan niet meegerekend dan steeg de omzet in Azië met 10,9 procent naar 1,25 miljard. Zo werd volgens CEO Dumas in China een omzetstijging geboekt van 19 procent. Ook in Europa zijn de verkopen toegenomen, met 10,9 procent naar 1,35 miljard, dit in weerwil van het slechte economische klimaat hier.

Hermès kan in alle productcategorieën groeicijfers noteren. Het bedrijf betrekt bijna een derde van de totaalomzet uit lederwaren en zadels. Met een omzet van 1,63 miljard in 2013 noteerde deze categorie een plus van 2,3 procent. Goeie tweede is de categorie ready-to-wear en accessoires met een plus van 13,1 procent naar 843,1 miljoen. Meeste groei boekte Hermès met sieraden en interieurartikelen, hier noteerde het bedrijf een omzetstijging van 31 procent naar 216,4 miljoen.

Het Franse bedrijf maakt op 20 maart de jaarresultaten bekend. Vooruitlopend daarop heeft Hermès laten weten te verwachten dat de operationele marge opnieuw hoger zal uitvallen dan het "record" van 2012 dat 32,1 procent bedroeg.