Herstel voor Europese retailverkopen in tweede helft 2013

woensdag 12 maart 2014

ANALYSE_ 2013 was een wisselend jaar voor modedetaillisten in het algemeen en Europese kledingmerken in het bijzonder. In de tweede helft van het jaar was echter een licht economisch herstel te zien in de vorm van een bescheiden, maar gestage groei: de detailhandelsverkopen stegen bijna 1 procent in Europa, zoals blijkt uit verzamelde gegevens van FashionUnited Business Intelligence.


Uit onderzoek van FashionUnited blijkt dat, ondanks een lichte daling als gevolg van de jaarlijkse inflatie en een aangepast aantal koopdagen voor de detailhandel, in de tweede helft van 2013 de Europese detailhandelsverkoop (EU-28) in modewinkels met 0,9 procent is toegenomen. Op jaarbasis, werd een dalende omzet voor modewinkels met een textiel, kleding- en schoenenvoorraad, verrekend in de tweede helft van het jaar - met 1,6 procent groei over de laatste drie maanden van het jaar.

De online-verkoop vertoonde een sterke stijging. Merken zoals Burberry, Primark en Zara bijten zich vast in e-commerce activiteiten - met speciale websites in heel Europa, Rusland en het Midden-Oosten - en vormden het hoogtepunt van deze periode.

Postorders vormden een belangrijke omzetmaker voor merken als LaRedoute of Next, om slechts een paar topspelers in dit segment te noemen. In 2013 steeg de totale verkoop via postorders, catalogi en internetkanalen met 8,9 procent.

Zo heeft ook de overdreven voorspelling van de overstap van fysieke winkels naar online-verkoop in heel Europa zijn sporen achtergelaten. Dit was vooral duidelijk merkbaar in landen zoals Nederland, waar de verkoop in gespecialiseerde winkels in het laatste halfjaar van 2013 daalde met 3,6 procent. De verkoop via postorderbedrijven en internet groeide daarentegen met ongeveer 9,3 procent.

De Spaanse modegigant Inditex versterkte zijn bod voor All things digital door in Rusland de internetverkoop op te zetten voor Zara, Bershka, Massimo Dutti, Stradivarius en Oysho.

In het derde kwartaal van 2013 breidde de groep zijn internetplatform verder uit met het opzetten van webwinkels voor vijf van de Inditex sales formats in Rusland en de voorbereiding van de e-commerce lancering in Zuid-Korea en Mexico. Deze ontwikkelingen werden onlangs becommentarieerd door analisten bij Citigroup. Zij benadrukten dat Inditex weliswaar als een van de weinigen voordeel ondervindt van de overstap naar internetverkoop, maar dat de Spaanse firma te maken krijgt met fluctuerende wisselkoersen in opkomende markten.

Trends: slimmere en jongere consumenten, betaalbare luxe

Uit verzamelde gegevens van onderzoekers van Verdict in Engeland komt naar voren dat de performance van belangrijke spelers in de kledingdetailhandel en de rest van de Europese markt positief zijn beïnvloed door drie hoofdfactoren. Deze belangrijkste factoren zijn: een zich langdurige hittegolf; jonge en werkloze consumenten die steeds slimmer worden en een gestage toename van betaalbare luxe. De langste hittegolf sinds zeven jaar heeft er voor gezorgd dat warenhuizen moeite hadden om klanten aan te trekken, hoewel kledingspecialisten goede kansen hebben gehad om de laatste hoogzomervoorraad op te ruimen."

"Een langere periode van hoge werkloosheid in de volgende vijf jaar in combinatie met geringe loonstijgingen zullen bijdragen aan een geringe groei van volume in detailhandelsectoren. Hoge werkloosheid onder jonge consumenten en stijgende kosten voor studie en levensonderhoud zullen van invloed zijn op kledingaankopen die afhangen van het vrijelijk besteedbaar inkomen." Een pluspunt is dat bijvoorbeeld Spanje licht aan het einde van de tunnel begint te zien: minder snel dalende omzetcijfers (-6,5 in 2013 in vergelijking met -1,9 in de tweede helft van het jaar). Spaanse winkeliers werden in november geconfronteerd met hogere verkoopcijfers en zijn optimistisch over de maand december, zoals de op het eind van 2013 vrijgegeven data van Eurostat laten zien.

Hoewel in het algemeen de stemming nog pessimistisch is, Italië en Nederland sloten de tweede helft van 2013 af met een verlies, vertonen andere landen zoals België, Duitsland, Frankrijk en Engeland tekenen van groei.

Ten slotte waren in de tweede helft van het jaar besparingen cruciaal voor een bescheiden gestegen uitgave in de detailhandel - vooral kleding, kleine apparaten en accessoires. "Met minder besparingen en meer zakgeld verwachten we dat de consument iets meer uitgeeft aan de kleinhandel," volgens een onderzoek van Verdict.

'Betaalbare luxe' om te profiteren van de geslagen Europese consument

Als gevolg van gedaalde consumentenuitgaven in China en andere Aziatische markten, waren winkeliers in luxe goederen gedwongen naar Europa terug te keren in de hoop consumenten met hun betaalbare luxe te kunnen lokken. Zoals het Britse zakendagblad 'Financial Times' schreef, werd in 2013 de hoog-laag-verdeling tussen de belangrijkste groepen uit de bedrijfstak nog duidelijker."

Amerikaanse merken zoals Michael Kors - dat verklaarde dat zijn Europese verkoop in het laatste kwartaal was verdubbeld en in 2014 een vergelijkbare groei verwacht - of Coach, waren koplopers van deze trend, waarbij de eerste met zijn toelating tot de S&P 500 beursindex zich op de borst mag kloppen. Ook andere Amerikaanse high-end fashion labels zoals Ralph Lauren, Tory Burch en J Crew, meldden, vooral in nieuwere markten, een gestage groei. Een ander voorbeeld is de Engelse high street modeketen Karen Millen, die aankondigde binnenkort naar het betaalbare luxe segment te zullen overstappen.