Hipstermode op de Kleine Fabriek

maandag 20 januari 2014

Na grote steden als New York, Berlijn en Kopenhagen hebben hipsters nu ook de kindermodebranche overgenomen. Zo is op de kindermodebeurs de Kleine Fabriek in de Rai in Amsterdam duidelijk te zien dat het bomberjack bezig is met een comeback. Ook tonen verschillende merken grofgebreide ‘vintage vesten’. Ontwerpster Jet Teunis: “Ik volg gewoon mijn hart.”

Meer dan tweehonderd exposanten tonen hun nieuwe wintercollectie op de achttiende editie van de Amsterdamse kindermodebeurs, de Kleine Fabriek. Verreweg de meeste merken presenteren hun kleding in het segment 'Star'. Nieuw deze editie is een Fashion Parade, een twintig minuten durende modeshow. De modellen, begeleid door muziek, lopen een slingerroute over de beurs.

Kindermodebranche omarmt hipstertrend

Peter van Woensel Kooy, specialist op het gebied van jongerentrends en Karlijn Marchildon, marketingstrateeg van communicatiebureau XXS, herkennen dat de hipstertrend steeds groter wordt, ook in de kindermode. “Kinderen willen allemaal slidings maken zoals ze bij Ajax hebben gezien. Als hun broeken bij de knieën zijn versleten, brengen ouders de kledingstukken steeds vaker naar de kleermaker,” zegt Van Woensel Kooy. Ook te zien op het schoolplein: items uit retrolijnen van Nike, Adidas en All Star gympen van Converse.

Marchildon denkt dat modewinkels best wat kunnen opsteken van de hipster manier van denken: hipsters, veelal hogeropgeleide jongeren, vinden ‘commercieel’ een vies woord en willen shoppen bij tweedehands winkels of bij winkels die spullen verkopen die vintage lijken. “Hutspot is de ultieme hipsterwinkel,” zegt Marchildon tijdens een presentatie op de Kleine Fabriek. “De winkel heeft net een Nimaprijs gewonnen (een prijs van het Nederlands Instituut voor Marketing red.). Winkeliers kunnen veel leren van Hutspot. De winkel is ruig en imperfect. En er worden in Hutspot dingen aan het toeval overgelaten. Door de koffiehoek bijvoorbeeld. Klanten komen voor een kop koffie, zien de modecollecties, de kunstwerken aan de muur, en zijn ineens 400 euro lichter.”

Achttiende editie voor Kleine Fabriek

Jet Teunis staat voor het eerst op de Kleine Fabriek. Met haar merk Jetpaq roeit ze tegen de stroom in de kindermodebranche in. “Kinderkleding is vaak een minicollectie voor volwassenen. Ik wil juist kleding maken waar kinderen kind in kunnen zijn. Dat hun moeder niet tijdens het spelen roept: ‘Hoo, pas op, je wordt vies’.” Kinderen moeten rennen, in bomen klimmen en toneelspelletjes doen. In de collectie heeft Teunis grapjes verwerkt. Zo zijn de grijze wanten voorzien van de tekst: ‘never eat the yellow snow’.

De jonge ontwerpster studeerde afgelopen zomer af aan Artez in Arnhem. Tijdens haar studie ontdekte ze dat ze het liefst voor kinderen ontwerpt. Ze wil haar merk meteen groots lanceren en vertrekt eind deze maand voor de beurs Ciff naar Kopenhagen. Hoe heeft ze dat voor elkaar gekregen, meteen na haar afstuderen? “Gewoon mijn hart volgen,” lacht Teunis. “Maar ik ben wel op zoek naar investeerders voor de productie.” Op zondagmiddag kreeg ze vooral journalisten en bloggers in haar stand. “Ik denk dat het er vooral om gaat dat ik mezelf en mijn merk hier presenteer. De afspraken met retailers komen later.”

Het Deense label Frankie & Liberty wil juist opvallen door kleding te maken met damesmode als inspiratie. “Het is een merk voor grote meiden,” zegt ontwerpster Sarah Andersen. “Het is stoer, vrouwelijk en sportief. De collectie voor de herfst en winter van 2014 en 2015 is geïnspireerd op rock & roll en de jaren tachtig.” Andersen is tevreden over de beurs. Het was een drukke dag. Desondanks vond ze even tijd om een rondje te lopen. “Het ziet er zo mooi uit en het is goed georganiseerd. Ieder merk krijgt voldoende ruimte voor een stand om de collecties te presenteren.”

Ook bij Geddes & Gillmore zijn ze tevreden over de beurs. Al is het wel rustiger dan vorig jaar. Het merk focust zich na een faillissement en doorstart op groothandel. Het kinderlabel van het Nederlandse merk, werd de afgelopen tijd onder de loep genomen. Het resultaat: meer uitgesproken items. En meer getailleerde kledingstukken, vertelt een woordvoerster van agentschap M-Agency.