Hogere kosten be´nvloeden winst Benetton

woensdag 16 maart 2011

Hogere materiaalkosten en dalende omzetten in Zuid-Europa en het Italiaanse Benetton sluit 2010 af met een fors lagere winst van 102 miljoen euro tegen 122 miljoen in 2009, een daling van 16,4 procent. Dat blijkt uit de definitieve cijfers die op 15 maart bekend zijn gemaakt (de voorlopige resultaten werden eind januari gepubliceerd). De netto omzet steeg licht met 0,2 procent, van 2,04 miljard euro in 2009 naar 2,05 miljard in 2010. De omzet uit kledingverkoop bleef ongeveer gelijk: 1,9 miljard.

In Europa daalde de omzet met 3,3 procent. Vooral Spanje en thuisland Italië zijn hier debet aan. Daar tegenover staat een positieve omzetontwikkeling in Rusland en de aangrenzende landen waar Benetton tweecijferige groei heeft geboekt. Ook elders ter wereld steeg de omzet: in Latijns Amerika met 5,3 procent - opvallend is Mexico, +32,5 procent - maar ook in Azië met 3,8 procent.

Het bedrijf heeft de schuldenlast met 70 miljoen teruggebracht van 556 miljoen euro in 2009 naar 486 miljoen in 2010. Daarnaast heeft Benetton afgelopen jaar 122 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe winkels (Mongolië, Servië en Rusland) en verbouwingen van flagship stores in grote steden als Parijs, Milaan en Londen. Ook is een nieuwe winkellocatie in New York aangekocht.

In een reactie zegt Biagio Chiarolanze, verantwoordelijk voor Operation, foreign Business Units en Finance dat Benetton vergaande maatregelen heeft getroffen om de kostenstijging van materialen en daardoor krimpende marges te compenseren. “De efficieny en kosteneffectiviteit wordt sterk verbeterd. Met name in de productieketen en in de eigen winkels in Europa en daarbuiten.” Benetton gaat een nieuwe productiefaciliteit bouwen in Servië, een stap die volgens Chiarolanze aansluit bij deze maatregelen. “Al deze stappen zullen op de korte termijn voordelen opleveren, die op de lange termijn alleen maar verder zullen groeien,” zegt hij.

Voor lopend boekjaar 2011 verwacht het bedrijf een lichte verbetering. De groothandelsorders voor de voorjaars- en zomercollecties laten een kleine stijging zien, en ook over de najaarscollectie heeft het modebedrijf naar eigen zeggen “positieve signalen” ontvangen.