Hunkemöller wil honderd nieuwe winkels in Duitsland

vrijdag 06 april 2012

De komende twee jaar wil Hunkemöller flink uitbreiden naar Duitsland. Tegen het einde van 2014 wil de Nederlandse keten in ondermode honderd nieuwe winkels hebben geopend. Bart van den Nieuwenhof, sales director international van Hunkemöller “We hebben in Duitsland nog veel ruimte voor het openen van winkels.”

‘Het vertrouwen bij Duitse ondernemers blijft verder groeien,’ kopte het Financieele Dagblad een week geleden. Het lijkt goed te gaan in Duitsland. Van crisis hebben de Duitsers veel minder last dan de sombere Nederlanders. Een prima land dus om uit te breiden. Maar volgens Bart van den Nieuwenhof, sales director international van de Nederlandse ondermoderetailer Hunkemöller speelt dat niet mee. “De belangrijkste reden is dat we nog veel winkels kunnen openen in Duitsland. In Nederland zijn we nog niet uitgegroeid, maar hier zullen we slechts een paar winkels per jaar openen.”

Momenteel heeft de retailer uit Hilversum 145 winkels in Duitsland. Daarvan zijn zeven dit jaar geopend. Volgens van den Nieuwenhof gaat het uitstekend. “Hunkemöller heeft zich succesvol bewezen in Duitsland en deze markt biedt voor wat betreft het aantal inwoners en de geografische spreiding nog veel ruimte voor het openen van winkels. De Duitse klant waardeert Hunkemöller. We zijn een unieke formule in de Duitse markt, die voorheen vooral gedomineerd werd door formules als C&A, de warenhuizen Kaufhof en Karstadt en postorderbedrijven als Otto.”

Presentatrice Sylvie van der Vaart moet de Duitse consument lekker maken voor Hunkemöller. De voetbalvrouw is voor de komende twee jaar ingeschakeld als brand ambassador. “Hunkemöller is op zoek gegaan naar een gezicht waarvan de look en persoonlijkheid een perfecte match vormen met de merkwaarden van Hunkemöller,” vertelt Van den Nieuwenhof. Reden om voor Van der Vaart te kiezen is dat ze in Duitsland al een geliefd persoon is. Daarnaast zou ze als ‘sexy en gepassioneerde presentatrice en celeb een inspirerende persoonlijkheid zijn, die past bij Hunkemöller’.

Duitsland is niet het enige land waar Hunkemöller uitbreidt. Het bedrijf opende afgelopen zomer het eerste filiaal in Groot-Brittannië en is daarmee actief in vijftien landen. Ook in Oostenrijk ziet het ondermodebedrijf – dat bezig is met een koerswijziging van ‘retailer’ naar ‘merk’ en daarvoor onlangs de eerste hoofdontwerper aanstelde, Zoe Prince Smith – potentie. In 2011 opende de eerste Oostenrijkse winkel. Dit jaar moeten daar nog negen winkels bij komen. In oktober vorig jaar werd Hunkemöller bekroond vanwege het gedurfde ondernemerschap. Het bedrijf kreeg de Piet Heyn Award, uitgereikt door voormalig premier Jan Peter Balkenende, voor de plannen om binnen drie tot vijf jaar elke vijf dagen een nieuwe winkel te openen.