IC Companys gaat, Abercrombie & Fitch komt

vrijdag 28 mei 2010

Het Deense bedrijf IC Companys wil tegen het einde van dit jaar zijn magazijn in Venlo sluiten. In plaats daarvan betrekt het kledingconcern met ingang van oktober een nieuw magazijn in het Deense Brøndby, dat ook taken overneemt van een magazijn in Raffinaderivej. Reden voor de voor de verhuizing is de ‘optimalisatie van de logistieke structuur’; op jaarbasis kan het bedrijf door de verhuizing 15 tot 20 miljoen Deense Kroon besparen.

Thomas Rohold van IC Companys benadrukt dat het nog niet honderd procent zeker is dat de plannen doorgaan, maar wanneer dat wel zo is, zullen er vrijwel zeker ontslagen vallen onder de 22 werknemers in Venlo. Toevallig maakte modeketen Hennes & Mauritz (H&M) eerder dit jaar ook al bekend de logistieke activiteiten uit Nederland te verwijderen. Vanaf augustus is het distributiecentrum in Leiden dicht en worden de taken uitgevoerd in de Noord-Duitse havenstad Hamburg. Het bedrijf gaf als reden voor de verhuizing dat het verdeelcentrum in Leiden te klein is geworden.

Zijn deze gebeurtenissen reden tot zorg? Niet volgens Eveline van den Bosch van Nederland Distributieland (NDL/HIDC). Tegenover het vertrek van de Noord Europese bedrijven staan recente aanwinsten uit Amerika, zoals bijvoorbeeld Abercrombie & Fitch, Warnaco en Red Wing Shoes. “Er vestigen zich hier eerder meer dan minder fashionbedrijven,” zegt ze.

Uit het rapport van het Britse logistieke onderzoeksbureau Transport Intelligence blijkt dat de logistieke diensten in geheel Centraal- en Oost-Europa werd geraakt door de economische crisis. In 2009 daalde de markt gemiddeld met maar liefst 20 procent ten opzichte van 2008. Van de Bos heeft gemerkt dat de financiële crisis bij veel Europese bedrijven aanleiding was om hun distributie centraal te organiseren en zo kosten te besparen. De oosterburen bleken daarbij geliefd: “In vergelijking met Nederland geven zij redelijk veel eenmalige subsidies,” zo legt ze uit. Maar voor bedrijven van buiten Europa is Nederland vaak juist wel een aantrekkelijk vestigingsland, zo weet ze. “In Nederland zorgen verschillende fiscale regelingen voor een gunstig ondernemersklimaat.”

Transport Intelligence voorspelt dat tussen 2009 en 2013 de logistieke markt in Europa weer zal groeien met 9 procent. De verwachting is dan ook dat Nederland daar zeker een graantje van mee zal pikken.