ING: Aantal modewinkels stabiel gebleven in 2013

maandag 16 december 2013

Hoewel het consumentenvertrouwen groeit, zullen consumenten, met de ervaringen van de laatste jaren, kritisch blijven letten op hun bestedingen. Dat denkt Dirk Mulder, ING Sectormanager Food en Retail. Zijn belangrijkste tip: “De ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Zorg dat je meegaat.”

Het dal lijkt in zicht, concludeert het ING Economisch Bureau in het rapport ‘Visie op sectoren in 2014’. Winkeliers hadden in 2013 te maken met moeilijke economische omstandigheden. Bezuinigingen deden de consument pijn in de portemonnee. Winkeliers in eerste levensbehoeften, zoals supermarkten, zagen hun omzet stijgen, terwijl veel winkeliers in non-food hun omzet juist fors zagen dalen. Het ING Economisch Bureau verwacht dat in 2014 nog rekening gehouden moet worden met krimp (omzet - 0,2 procent). Maar de terugval is een stuk minder dramatisch dan in 2013.

Omzet in modewinkels zal in 2014 blijven dalen denkt ING

Volgens de bank is het aantal winkels in kleding ondanks de barre economie redelijk stabiel gebleven. Veel winkels treden terug uit de markt, maar daar komen ook weer nieuwe spelers voor terug. Dat heeft volgens ING gevolgen voor de vloerproductiviteit. Een gelijk aantal winkels heeft minder omzet te ‘verdelen’. Vooral zelfstandige winkeliers hebben het daarom moeilijk.

De schoenenbranche beleefde een moeizaam jaar. In de periode januari tot en met augustus verloren winkels in schoenen in totaal ruim 9 procent aan omzet, volgens cijfers van het CBS. Het aantal verkochte schoenen daalde met meer dan 11 procent. Winkels in schoenen moeten de komende jaren rekening ook houden met expanderende fast fashion ketens. De modeconcerns zien de schoenenmarkt als een jachtterrein om verder te kunnen groeien.

Webshops beleven wel glorieuze tijden. Met hun assortiment, service of concurrerende prijzen weten zij succesvol in te spelen op de vraag in de markt, concludeert het ING Economisch Bureau. “De consument schaft zijn aankopen steeds meer via internet aan. En dat terwijl er de laatste jaren steeds meer vierkante meters winkelvloeroppervlak zijn bijgekomen. Er is een situatie ontstaan die vraagt om rigoureuze veranderingen in het business model van een retailer. Daarbij staan een heldere en consistente keuze van de doelgroep, focus, samenwerking met leveranciers en andere retailers en sturen op cijfers centraal,” zegt Dirk Mulder van het ING Economisch Bureau.

De sectormanager heeft een aantal tips voor retailers: “Zorg dat je inzicht hebt in de koopmotivatie van de doelgroep; het draait om beleving, relevantie, vertrouwen en loyaliteit. En wees vraaggestuurd in plaats van aanbodgestuurd.”