Iris van Herpen verlegt schoenenregels voor United Nude

donderdag 03 april 2014

Voor de negende keer werkt schoenenlabel United Nude samen met ontwerpster Iris van Herpen. In plaats van één heeft de designer nu twee paar schoenen gecreëerd voor het merk. Rem D. Koolkaas, de man achter United Nude: "Werken met Iris van Herpen is telkens een grote uitdaging voor ons."

Koolhaas en Van Herpen hebben een gemeenschappelijke visie. Ze vinden dat de grens tussen mode en design vaag is. "United Nude is tien jaar geleden opgericht met het idee om de conventionele regels over schoenmaken te breken. Niet vanwege het breken van regels. We negeerden de regels simpelweg," zegt Koolhaas op de website van United Nude.

Volgens de medeoprichter en creatief directeur van het schoenenmerk verlegt Van Herpen iedere keer weer de wetten van het schoenenmaken. "Ze heeft ideeën over schoenen die nog nooit zijn uitgevoerd. Het is voor ons een manier om schoenen opnieuw uit te vinden."

De twee paar futuristische schoenen van Van Herpen voor United Nude zijn geïnspireerd op biopiraterij. Het gaat over Van Herpens verbazing over bedrijven met patenten op menselijke genen. Dat resulteerde in een laars en peeptoe enkellaars, verkrijgbaar in zwart en gebroken wit, voor 750 euro per paar. De hakken zijn bijna 18 centimeter hoog (7 inch).

De schoenen waren al te zien in de show van Van Herpen in Parijs, vorig maand. Fashionista.com riep die presentatie uit tot de 'craziest show van de maand'. De Nederlandse ontwerpster had haar modellen vacuum laten zuigen, ze kregen zuursof via een buis. Volgens Fashionista keken de mannequins doodsbang, wat de modepresentatie nog griezeliger maakte. "We weten niet zeker wiens werk moeilijker was," schreef de modewebsite, "dat van de modellen die in de plastic zakken hingen of dat van de mannequins die op de schoenen over de catwalk moesten lopen."

Negende collectie van Iris van Herpen voor United Nude

Van Herpen ontwierp voor het eerst voor United Nude in 2011. Het schoenenmerk - dat verkooppunten heeft in veertig landen - ging de afgelopen jaren ook samenwerkingen aan met ontwerpers als Mattijs van Bergen en Antoine Peters.

De Nederlandse Van Herpen heeft in rap tempo flink naam gemaakt in de modewereld. Vlak nadat de ontwerpster - geboren in 1984 - in 2006 afstudeerde aan de kunstacademie in Arnhem, reisde haar werk al af naar Japan. In 2007 presenteerde ze tijdens de Amsterdam International Fashion Week haar collectie Fragile Futurity. Vervolgens werd ze uitgenodigd shows te geven in Londen en Berlijn en won ze vele prijzen. Ze werd in 2011 officieel gastlid van het 'Chambre Syndicale de La Couture', het instituut dat ontwerpers benoemt tot haute couturiers. In dat jaar werd haar 3D geprinte jurk door Time Magazine genoemd als één van de vijftig belangrijkste innovaties van het jaar.

In oktober vorig jaar presenteerde Van Herpen voor het eerst een prêt-à-porter collectie in Parijs. De bekende Britse actrice Tilda Swinton, tevens muze van modeontwerpers Viktor & Rolf, bezocht de show. En het Amerikaanse modevakblad Womens Wear Daily weidde een artikel aan de presentatie nadat het twee weken eerder Van Herpen al op een lijst met designers to watch had gezet.