Jaaromzetstijging Burberry in 2012 dankzij China

woensdag 22 mei 2013

Ondanks tekenen van verzwakking in China, bewees het Britse modehuis Burberry het tegendeel met een omzetstijging van ongeveer 20 procent in de Chinese markt in 2012. Het land vertegenwoordigt 14 procent van Burberry's totale omzet. Vorig jaar gaf het bedrijf nog een winstwaarschuwing nadat de omzet in China minder hard bleek te groeien, maar het zei dinsdag dat het tij was gekeerd. Ook Italiaans modehuis Giorgio Armani constateerde gezonde groei in China, terwijl modeconcerns als Kering en LVMH juist een beduidende daling van de omzet hebben geconstateerd. Dit is het gevolg van een strenger beleid van de Chinese overheid ten opzichte van het geven van geschenken.

"Er zijn veel veranderingen binnen de overheid, veel aanpassingen in het beleid, en we zijn onder deze omstandigheden erg tevreden met 20 procent," zei Burberry CEO Angela Ahrendts tijdens een conference call. Toch gelooft Ahrendts in de groeimogelijkheden in het land. Het afgelopen jaar opende het bedrijf elf eigen winkels in China en is van plan nog meer te openen. Ook zei ze dat de Chinese webshop met 70 procent was gegroeid, hetgeen het resultaat in de regio zeer ten goede kwam.

Burberry is in 2014 van plan 25 nieuwe winkels te openen, voornamelijk in grote steden in China en Zuid Amerika. Tegelijkertijd zullen vijftien kleinere winkels in middelgrote steden sluiten. Er worden drie grote winkels in Shanghai geopend, waar het complete Burberry assortiment verkrijgbaar zal zijn. Hiermee komt het totaal aantal winkels in China op 69. In 2014 zal het bedrijf 200 miljoen pond (235 miljoen euro) uitgeven aan uitbreiding, een stijging van 14 procent ten opzichte van het voorafgaande jaar.

"Vooruitblikkend, blijft de marcro-economische omgeving onzeker, maar Burberry verkeert in een goede positie met mogelijkheden per kanaal, regio en product," aldus Ahrendts. Vooral herenmode en accessoires boekten forse groei, met veel groeikansen voor herenmode.

De nettowinst daalde met 3,4 procent naar 254,3 miljoen pond (298,3 miljoen euro) als gevolg van een eenmalige kostenpost van 82,9 miljoen pond (97,2 miljoen euro) door de overname van Burberry's cosmetica franchisepartner. Zonder deze kosten meegerekend steeg de brutowinst met 14 procent naar 428,1 miljoen pond (502 miljoen euro).

De totale omzet bedroeg 1,99 miljard pond (2,33 miljard euro), een stijging van 7,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet in Europa en Noord - en Zuid Amerika steeg met 6 procent.

Aandelen in het bedrijf stegen met 17 procent vergeleken met zes maanden geleden.