Janine van den Bosch wint eerste Shoe Design Award

maandag 27 januari 2014

Traag bewegen de modellen voort. Winde Rienstra brengt het idee van slow fashion tijdens haar show op de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam (AFW), wel heel letterlijk door de moeilijk draagbare schoenen van kurk. De echte schoenenfetisjisten kwamen zaterdagmiddag al aan hun trekken tijdens de finale van de Clarks Shoe Design Award. Tien finalisten van de nieuwe prijs voor beginnende schoenenontwerpers showden hun creaties op de catwalk.

De schoenenwedstrijd is een ware uitdaging voor de modellen. Na een korte poging blijkt het eerste paar gelijk onloopbaar. Met de schoenen van Amber Ambrose Aurele – tot december nog stagiair bij United Nude – in haar hand loopt het model over de catwalk. Haar collega waagt zich niet aan de ondingen en presenteert ze op een dienblad. Daarna volgt een half uur durende show waar het gros van de mannequins voetje voor voetje heen en weer schuifelt. Hun trillende benen doen denken aan Bambi. De comfortabele klompjes met oerwoudprint van Milou Hillegers en Leonie Huinink zijn een uitzondering. Ook in de loafers van steentjes en platte laarzen met veters, bedacht door Titia Hantzen Keuning, paraderen de modellen gemakkelijk.

De schoenendesigners in spé kregen de opdracht om een collectie van drie schoenen te ontwerpen die hun identiteit vertegenwoordigt. Ook moesten ze een schoen van Clarks vertalen naar een eigen ontwerp. In de jury: Judith van Kaathoven van Clarks, creatief directeur bij AFW Carlo Wijnands, hoofdredacteur bij Schoenvisie Geraldien Prud'homme en Liza Snook van het Virtual Shoe Museum.

Janine van den Bosch wint Shoe Design Award met schoenen met nepnagels

“We hebben het er veel over gehad, maar we vinden toch dat de schoen draagbaar moet zijn, want het is immers een gebruiksvoorwerp,” zegt jurylid Judith van Kaathoven, marketing manager West-Europa bij Clarks, na afloop van de catwalkpresentatie. Van Kaathoven was in New York, toen ze een billboard zag met een ontwerp van Clarks. De schoen was ontworpen door een Nederlandse designer. Ze dacht: wat zonde dat ons Nederlandse talent om schoenen te creëren, zo weinig aandacht krijgt.

“Het is begonnen als creatief concept, bedacht bij een kopje koffie. Het is fantastisch om te zien hoe groot de wedstrijd is geworden. Op deze modeweek is er heel veel aandacht voor jong en opkomend talent, maar voor schoenen en accessoires – en die kunnen een outfit maken of breken – is zo weinig belangstelling. Ik ben blij dat we deze jonge ontwerpers een platform hebben kunnen geven.”

Janine van den Bosch won de prijs - een bedrag van 1000 euro van Clarks, een opleiding naar keuze bij de Dutch Shoe Academy ter waarde van 3500 euro en de Smart E-bike - vanwege haar originele versiersels: nepnagels. Ze lakte de vingernagels eerst in nude, wat het geheel bijna iets lugubers geeft. “We waren enorm onder de indruk,” zegt Van Kaathoven over het ontwerp van Van den Bosch. “Het was creatief, vooruitstrevend en ze gebruikte originele materialen. Ik moest drie keer kijken, maar het waren echt nepnagels. Schoenen met knipoog en lach. En ze zijn draagbaar.”

Wat voor opleiding Van den Bosch gaat volgen bij de Dutch Shoe Academy is nog de vraag: “Ik heb eigenlijk al een opleiding Schoenmaken gedaan,” stamelt ze nerveus. De winnares studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en volgde daarna een opleiding Ambachtelijk Schoenmaken aan de Dutch Health Tec Academy. Momenteel werkt ze als zelfstandig schoenen ontwerpster.

Bekijk hier video's van Amsterdam Fashion Week