Kate Moss als Topshops sleutel naar China

donderdag 10 oktober 2013

Met topmodel Kate Moss als boegbeeld voor de lentecollectie van 2014, overweegt Topshop om de Chinese markt te gaan veroveren. Hoewel de Britse retailer eerder al een winkel opende in Hongkong ziet CEO Philip Green met Moss echt goede kansen om de modeformule te lanceren in China.

Topshop is driftig op zoek naar nieuwe markten nu de omzet in Groot-Brittannië terugloopt door de economische dip in Europa. Philip Green heeft ook landen als India, Brazilië en Mexico in overweging, zei hij tijdens het World Retail Congress in Parijs.

"Dit kan de lancering van Topshop in China betekenen," zei Green, een dag nadat bekend werd dat Kate Moss terugkeert bij de retailer. "We hebben al verschillende aanbiedingen gehad om naar China te gaan met Kate." De topman denkt vooral aan shop-in-shops van Topshop in warenhuizen.

Kate Moss ontwerpt opnieuw voor Topshop

Het topmodel keert na drieënhalf jaar terug naar Topshop. In 2007 maakte Moss voor het eerst een collectie voor het Britse modebedrijf. Tot 2010 creëerden Moss en Topshop samen veertien verschillende collecties. "Ik ben blij dat Kate weer met ons wilde werken," zegt Green. "We hebben haar gemist." Topshops creatief directeur Kate Phelan noemt Moss 'een modesuperster die trends zet en modestijlen beïnvloed'.

De creatief directeur en het topmodel zijn momenteel bezig met het ontwerpproces. Volgen jaar, in april, moet de lentecollectie bij Topshopwinkels in veertig landen worden verkocht. Ook heeft de retailer het plan om speciale pop-up stores te openen voor de samenwerkingscollectie.