Kleding.nl spant kort geding aan tegen Kleding.com

donderdag 06 februari 2014

Zoekmachine Kleding.nl gaat een kort geding aanspannen tegen Kleding.com, een soortgelijke kledingzoekmachine die in het najaar van 2013 werd gelanceerd. Volgens Kleding.nl is er sprake van inbreuk van haar handelsnaam, omdat Kleding.com een nagenoeg identieke domeinnaam bezit, een vergelijkbare website lay-out hanteert en een overeenkomstige doelgroep aanspreekt.

“Daarmee zaait Kleding.com verwarring bij onze bezoekers, klanten en partners en dat brengt ons van verschillende kanten schade toe,” legt Peter Langkamp, directeur van Kleding.nl, uit. “Door nauw samen te werken met onze klanten en partners hebben we goede relaties opgebouwd met de bij ons aangesloten modeshops en affiliate netwerken. Wij vrezen dat wanneer Kleding.com onze klanten benadert, dat zij in de veronderstelling zijn dat ze met ons contact hebben. Dat kan tot verwarring en schade leiden voor ons bedrijf.”

De kledingzoekmachine ziet zich genoodzaakt om juridische stappen te nemen omdat een eerdere poging om het geschil rechtstreeks met Kleding.com oplossen op niets uitliep. “Nadat wij hoorden dat de website gelanceerd was en we zagen dat het concept sterke gelijkenissen vertoond met Kleding.nl, hebben we in eerste instantie contact opgenomen met Kleding.com,” vertelt Langkamp. “We hebben er op zich geen bezwaar tegen dat deze domeinnaam wordt gebruikt, maar wel wanneer de propositie en de doelgroep zo dicht bij elkaar liggen dat het ons schade kan berokkenen.”

Kleding.nl eist dat Kleding.com verder gaat onder een andere domeinnaam of met een ander concept

Kleding.com, een initiatief van internetbedrijf Cyrus I B.V., liet weten niet van plan te zijn om de strategie te wijzigen. Het belangrijkste doel van het kort geding is voor Kleding.nl dat Kleding.com niet op deze manier verder kan gaan als kledingzoekmachine en ofwel een ander concept ofwel een andere domeinnaam moet gaan hanteren.

Hoewel Kleding.nl het woord ‘kleding’ niet als handelsnaam kon registreren omdat het woord een generieke naam is, kan de term volgens Langkamp wel juridisch als handelsnaam worden gezien. “Wanneer je marketing voert onder een naam, en in ons geval is dat heel duidelijk vanwege onze campagnes in voetbalstadions, op televisie en in kranten als De Telegraaf, dan gebruik je die naam als handelsnaam.”

Kleding.nl is sinds begin 2012 actief. Investeringsmaatschappij JR Invest investeerde in de naamsbekendheid van het internetbedrijf met commercials, advertenties in landelijke kranten, LED-boarding bij voetbalwerdstrijden en met verschillende online campagnes, waardoor de zoekmachine binnen korte tijd snel groeide.

De website trekt maandelijks meer dan 400.000 bezoekers en realiseerde in het eerste jaar 7,5 miljoen euro omzet voor klanten die bij de zoekmachine zijn aangesloten. Vorig jaar lanceerde het internetbedrijf een Duitse zustersite, Fashiola.de. Inmiddels werken er 12 medewerkers voor Kleding.nl.

Het is nog niet bekend wanneer de zaak voorkomt. Kleding.com was niet bereikbaar voor commentaar.