Kleding kopen geeft geluksgevoel aan consumenten

dinsdag 11 februari 2014

De helft van de Nederlanders kan gelukkig worden van het kopen van mode. Dat blijkt uit onderzoek van Gfk. Het onderzoeksbureau zette het onderzoek uit onder een grote steekproef met een totale respons van 18.913 consumenten. Naast boeken kopen en vakanties boeken staat het kopen van modegerelateerde items voor zowel mannen als vrouwen in de top vijf aankopen die gelukkig maken.

Mannen geven aan gelukkig te worden van vakanties boeken en gadgets kopen. Bij vrouwen staat het aanschaffen van kleding, schoenen en accessoires op nummer 1. Ook geven vrouwen aan gelukkig te kunnen worden van het kopen van decoratie voor in en om het huis. Zowel mannen als vrouwen voelen zich blij als ze boeken hebben gekocht.

Wanneer mensen aangaven gelukkig te kunnen worden van een mode-aankoop, blijkt dit over het algemeen te gaan over schoenen, gevolgd door broeken en tops. Zowel mannen als vrouwen worden gelukkig van deze aankopen. Het enige verschil in de top vijf is dat mannen vaker jassen of jacks selecteren als mode-artikel waar zij gelukkig van worden. Vrouwen kiezen vaker voor sieraden of accessoires.

Tieners en twintigers gaven aan gelukkig te worden van het kopen van sieraden en bijoux. Nederlanders van veertig jaar en ouder hebben eerder een verheugd gevoel als ze de perfecte broek hebben gevonden. Opvallend: hoe ouder de respondenten, hoe minder gelukkig ze werden van het kopen van spullen.

Bijna 19.000 consumenten gaven antwoord op de vraag: 'Stel u gaat iets voor uzelf kopen, wat koopt u voor uzelf waar u gelukkig van kunt worden?' 8873 mensen kwamen daarna terecht bij de vraag: U gaf aan dat u zich gelukkig kunt voelen wanneer u kleding, schoenen of accessoires voor uzelf koopt. Om wat voor soort artikelen gaat dit dan voornamelijk? Volgens research consultant fashion & retail Karlijn Huijbers is het onderzoek representatief voor heel Nederland, op personen van 18 jaar en ouder.

Retail therapy werkt

Een studie van de Universiteit van Michigan toonde vorige maand al aan dat retail therapy werkt. "Winkelen als therapie wordt vaak beschouwd als een inefficiënt, spilzuchtig en donker neveneffect van ons consumentengedrag, maar dat is te negatief: shoppen kan een efficiënte remedie zijn tegen verdriet," schrijven de onderzoekers in het Journal of Consumer Psychology. Volgens de onderzoekers geven winkelen en keuzes maken tijdens het winkelen, een gevoel van controle. Daardoor verdwijnen verdrietige gevoelens.