Label van jonge ontwerpers naar Cologne Fashion Days

maandag 27 oktober 2014

Ze stonden toevallig naast elkaar, tijdens de finale van de Shoe Design Challenge. "We kletsten wat en ontdekten dat we over ontwerpen veelal hetzelfde denken," vertelt mode-ontwerpster Judith van Vliet. Ze besloten nog een keer af te spreken. Zo'n drie maanden later lanceerden Van Vliet en Chris van den Elzen samen een collectie met de naam Excidium. Volgende maand vertrekken ze samen naar Duitsland voor de Cologne Fashion Days.

De collectie die Van Vliet in juni dit jaar showde op mode-evenement Fashionclash in Maastricht, stond aan de basis van de Excidium-lijn. Ze koos items uit de collectie die geschikt waren voor productie. Ook verwerkte ze een aantal outfits tot illustraties, gemaakt van aquarelverf en zwarte fineliner. Vervolgens printte ze de illustraties digitaal op witte T-shirts van biologisch katoen. Van den Elzen maakte sieraden voor de collectie: koperen broches, oorbellen en een ketting van zilver en koper.

Hoewel ze elkaar hebben ontmoet bij de Shoe Design Challenge - een schoenenontwerpwedstrijd van Fashionclash en schoenenketen Invito - zijn Van Vliet en Van den Elzen niet enkel schoenenontwerpers. Van den Elzen houdt zich wel bezig met schoenen en accessoires, maar Van Vliet is toch vooral een modeontwerpster.

"We hebben allebei een grafische ontwerpstijl. We houden van strakke lijnen," zegt Van Vliet. "Ook qua kleuren en materialen hebben we dezelfde smaak. Zo werken we bijvoorbeeld allebei graag met glas en koper."

Judith van Vliet en Chris van den Elzen met Excidium naar Cologne Fashion Days

De Excidium-collectie is vanaf deze maand te koop bij de winkels: Home is... in Amsterdam, Out of the Blue in Eindhoven en Puha in Utrecht. In Keulen, op de Cologne Fashion Days, hopen de ontwerpers meer winkeliers te ontmoeten. "We zijn uitgenodigd door Fashionclash om op de beurs te staan," legt Van Vliet uit. "Het is een beurs voor jonge ontwerpers, dus daar passen we goed bij."

De Cologne Fashion Days duurt drie dagen. Het is een modebeurs voor jonge couture labels. Het evenement is zowel open voor modeprofessionals als voor consumenten. Aan het mode-event doen zo'n dertig tot veertig modelabels mee.

In Keulen willen de ontwerpers vooral nieuwe contacten opdoen. Van Vliet denkt vooral aan stylisten, journalisten en winkeliers uit Duitsland, BelgiŽ en Nederland. Meteen uitbreiden naar het buitenland lijkt haar 'heel vet'. "Het is een mooie kans voor ons."

Van Vliet en Van den Elzen behouden beide hun eigen labels, maar de samenwerking smaakt nu al naar meer, zegt Van Vliet. "Het bevalt heel goed, dus we gaan volgend jaar zomer bespreken of we opnieuw samen een collectie kunnen maken."

Foto: Judith van Vliet x Chris van den Elzen
Fotografie: Suzanne Wansink
Makeup en hairstyling: M.M. van Duist, Piu Bella Visagie