Lichting winnaar Bastian Visch gaat ontwerpen voor V&D

zaterdag 12 juli 2014

ImageIn het voorjaar van 2015 bij V&D: de cultuuroverschrijdende mannencollectie van Bastian Visch. De net-afgestudeerde modeontwerper van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag (KABK) won vrijdagavond Lichting 2014. De warenhuisketen biedt de winnaar de kans om onder professionele begeleiding een capsulecollectie te ontwerpen.

Visch liet de concurrentie ver achter zich met zijn uitzonderlijke concept, materiaalkeuze en silhouet. Zijn collectie is voortgekomen uit een zoektocht naar een wetenschappelijke ontwerpbenadering om verschillende culturen te verenigen. De ontwerper, die zelf geboren is in Zweden, realiseerde toen hij over de Haagse markt liep hoe weinig contact mensen uit verschillende culturen met elkaar hebben. Achter de naaimachine zette hij een zwart, dejelleba-achtig overhemd in elkaar. De keer daarop werd hij aangesproken door een imam en noemden islamitische jongeren hem ‘broer’.

Visch wil de grenzen tussen culturen vervagen

Zo kwam hij op het idee om een universele collectie te ontwerpen door klederdracht uit verschillende culturen en subculturen te verbinden. Een bomberjack, Nikes en badslippers uit hedendaagse straatmode, in combinatie met het traditionele pak, rokken over broeken, overhemdjurken en hoeden met fluwelen coating met referenties naar de islam en het jodendom. Zijn om het gezicht geslagen sjaals waren een verwijzing naar vrouwen die uit religieuze overweging een hoofddoek dragen. ‘Bij vrouwen vind ik een hoofddoek een mooi aspect, dat wilde ik ook terug laten komen bij mannen,” aldus de ontwerper.

Ook voor zijn kleurgebruik koos hij voor een universele benadering. In plaats van zijn hand de invulling te laten bepalen, liet hij het over aan de natuur. Hij ontwikkelde een lichtgevoelige stof waar bij blootstelling aan zonlicht diepte en schaduwen in ontstaan. Hij nam de stoffen één voor één mee naar buiten onder een zwarte doek, waarna hij ze 1,5 minuut met behulp van reflectieschermen blootstelde aan zonlicht. Zo ontstond als het ware een fotografisch negatief, dat vervolgens werd ingescand en via de computer werd omgezet naar positief. “De natuur definieert als het ware de expressie,” aldus Visch.

Juryleden Jo Simpson (hoofddocente Fashion bij Central Saint Martins) en Mathew Stevenson-Wright (moderedacteur Wallpaper) vertelden na de show onder de indruk te zijn van het hoge niveau van de genomineerden, in het bijzonder van de mannenmode. Ook vooraanstaande Nederlandse inkopers, stylisten en journalisten mochten meebeslissen over de winnaar.

V&D: de samenwerking met Lichting is een win-winsituatie

De V&D Talent Award werd uitgereikt door marketing director Adriana Hoppenbrouwer-Pereira en buying director Jacco van der Steen. Hoppenbrouwer-Pereira noemt de samenwerking met Lichting ‘een natuurlijke stap’. “V&D bestaat dit jaar 127 jaar en is een echt Nederlands merk. Het grootste gedeelte van onze collectie is private label en wordt door ons eigen designteam ontworpen. V&D wil met het sponsoren van Lichting jong talent in de mode-industrie stimuleren door hen een podium te bieden."

V&D heeft in tegenstelling tot voorganger G-Star gekozen om geen geldprijs uit te reiken, maar een samenwerking aan te bieden. Had het warenhuis niet beter de geldprijs in tact kunnen laten, omdat veel studenten het geld willen gebruiken om hun master te financieren? “De capsulecollectie voor V&D is een zeer waardevol leerproces voor een ontwerper. Dit leer je niet op een master. Daarnaast ontvangt de winnaar een percentage van de verkoop.” Hoppenbrouwer-Pereira noemt de samenwerking een 'win-winsituatie'. "Ons ontwerpteam kan ook veel leren van deze frisse wind in het bedrijf."


Klik hier voor meer video's van Amsterdam Fashion Week.