Lief heeft internationale plannen met concept store

dinsdag 19 november 2013

Van T-shirtjes voor kinderen met het woord ‘Lief!´ op de buik, is het merk uitgegroeid naar een lifestyle bedrijf met bedtextiel, fietsen en woonaccessoires. Volgend jaar worden tuinartikelen - inclusief zaadjes - en een campingconcept gelanceerd. Met al die productgroepen is Lief Lifestyle uit de huidige winkels gegroeid. Vanaf nu wil CEO John van den Herik alleen nog grote filialen openen, waarin consumenten het hele concept zien. Te beginnen met een 1000 vierkante meter grote ‘concept store’ in Sliedrecht.

Een winkel openen op een bedrijventerrein in Sliedrecht lijkt niet de meest logische locatie, maar voor John van den Herik was het vanzelfsprekend. “We hebben al een logistiek centrum van 4000 vierkante meter op die locatie. We hadden ruimte over èn het pand had een vergunning voor detailhandel. Zo’n bedrijventerrein is goed bereikbaar met de auto en heeft voldoende parkeergelegenheid. Bovendien is de winkel tien kilometer van ons hoofdkantoor. We kunnen zakenrelaties zo eenvoudig ons concept laten zien.”

Na negen winkels van zo’n 100 tot 150 vierkante meter in binnensteden, vond de CEO van kindermerk Lief Lifestyle het tijd om een filiaal te openen waarin kinderen en ouders het totale concept van het merk zien. “Het is geen plek voor impulsaankopen,” zegt hij over de winkel die 29 november open gaat. “Gezinnen zullen speciaal voor het wereldje van Lief komen. Het moet vooral een uitje zijn. Ons hoofdkantoor is gevestigd in een driehonderd jaar oude woonboerderij in Molenaarsgraaf. We wilden de winkel ook die nostalgische en oer-Hollandse sfeer meegeven, dus we hebben een boerderij in het pand gebouwd, inclusief kunstgras.”

Het is niet Van den Heriks bedoeling dat het bij één concept store blijft. Hij heeft plannen voor meer filialen in Nederland, België, Duitsland en Azië. De producten van Lief zijn via licenties al verkrijgbaar in zo’n dertig landen, maar de topman wil nu met het hele concept van het merk internationaal de boer op. Hij hoopt de tweede winkel te openen in het derde of vierde kwartaal van 2014. Waar is nog onduidelijk.

Lief lanceert meer producten

Van den Herik is een ondernemer in hart en nieren. In de jaren negentig stond hij aan de top van Neco, een textielbedrijf dat in 1949 in Sliedrecht werd opgericht, met kindermodelabel Bo-dean. Later richtte hij babykledingmerk Ducky Beau op. Hij verkocht het merk in 2008 aan Yvonne Puts, omdat hij wilde focussen op Lief, dat dankzij Van den Heriks vrouw Yvonne Woudstra, in 2005 het levenslicht zag.

Met Lief is Van den Herik nog lang niet klaar. Volgend jaar breidt het merk opnieuw uit: met een tuin- en een campingconcept. Hoe verzint hij het allemaal? “Nou, we worden vaak benaderd door andere bedrijven met de vraag of we een samenwerking aan willen gaan. En consumenten zitten ook vol ideeën. We verkopen nu tassen voor dames, omdat een klant vroeg waarom we alleen tassen voor kinderen hadden.” Volgend jaar wil Van den Herik een nieuwe webshop lanceren voor Lief en twee fictieve boegbeelden van het merk lanceren: Fien en Teun. De boerin en boer moeten vervolgens de hoofdrol gaan spelen in entertainmentproducten. Een prentenboek en een cd liggen al klaar.

Is kleding nog wel belangrijk voor Lief? “Voor ons is kleding een onderdeel van het hele concept. Het is niet belangrijker dan de fietsen of het bedtextiel. Wel een groot deel van onze omzet komt uit kleding, omdat we de andere producten verkopen via licenties en kleding niet.”

Voor aankomende winter focust de meisjescollectie zich op prints met theekopjes, taarten en parkieten. Ook kunnen meisjes zich hullen in tule rokjes. Voor jongens staat het thema 'do it yourself' centraal. De shirts worden versierd met teksten als 'handy man', afbeeldingen van verfpotten en gereedschap. Ook het houthakkershemd ontbreekt niet.

Foto klein: Fien en Teun, karakters van Lief
Foto’s rechts: Lief winkel in Sliedrecht
Foto links: Lief fietscollectie