Loonsverhoging Bangladesh raakt winstmarges H&M

woensdag 02 april 2014

H&M’s inspanningen om de lonen van Aziatische textielarbeiders te verhogen naar een leefbaar loon zorgen voor flinke margedruk. De Zweedse modeketen waarschuwde dinsdag dat het in het eerste kwartaal van 2014 niet aan de winstprognoses van analisten voldoet als gevolg van hogere productiekosten, die net als de dalende koopbereidheid onder consumenten en extra investeringen in online om concurrenten als Asos te kunnen bijbenen, wegen op de winstmarges.

De winst voor belastingen was in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar 3,5 miljard Zweedse kronen (393 miljoen euro) en kwam daarmee onder de laagste schattingen van analisten uit. Ook de brutomarge van 54,9 procent viel lager uit dan de prognose van analisten.

H&M durft de kosten niet te verhalen op de consument

H&M zat het afgelopen kwartaal met een extra kostenpost als gevolg van investeringen in vier nieuwe webshops. Eerder deze maand lanceerde de keten een Franse webshop en komende herfst verwelkomt de retailer ook online shoppers uit Spanje en Italië. De Chinese webshop wordt eind 2014 gelanceerd.

De online uitbreiding naar nieuwe markten is een middel om competitief te blijven in de snelgroeiende online markt. Nu Primark steeds meer winkels in Nederland en de rest van Europa opent en webshops als Asos in rap tempo groeien, moet H&M fors investeren om marktaandeel te behouden. Maar de extra kosten die daarbij gepaard zijn, wegen net als de investeringen in hogere lonen in Azië op de marges.

“Voor investeringen die wij nu doen, hebben de loonsverhogingen in Bangladesh, Cambodja en China een negatief effect, want wij willen de kosten niet doorberekenen op onze klanten,” aldus CEO Karl-Johan Persson tegen Reuters.

H&M laat 80 procent van zijn collectie produceren in Azië en is een van de grootste klanten van kledingfabrikanten in Bangladesh. Sinds de ramp in kledingfabriek Rana Plaza in de Bengalese hoofdstad Dhaka in april vorig jaar waarbij 1.129 mensen om het leven kwamen, zet de modeketen zich in om de omstandigheden te verbeteren.

Zo beloofde het modebedrijf onlangs dat voor 2018 in alle 750 fabrieken waar H&M kleding produceert een leefbaar loon wordt betaald. Volgens de Asia Floor Wage Alliance komt het salaris dat werknemers in staat stelt om in de basisbehoeften van een gezin te kunnen doen namelijk neer op 259,80 euro per maand, vijf keer meer dan het huidige minimumloon van 50 euro per maand. Dit jaar steunt H&M twee fabriekseigenaren in Bangladesh en Cambodja om zijn arbeiders een leefbaar loon te kunnen betalen.

Ook blijft de keten zich met ecomodelijn The Conscious Collection, die vanaf 10 april in de winkels ligt, inzetten voor de verduurzaming van de mode-industrie. Woensdagavond lanceert de keten in Amsterdam kunstproject 'The Conscious New World', een reizende expositie van kunstwerken geïnspireerd op thema's als recycling, water en eerlijke lonen en ook Rotterdam, Groningen, Arnhem en Eindhoven zal aandoen.

Analisten ook bezorgt over omzetontwikkeling

Behalve de extra kosten baart ook de omzetontwikkeling van H&M analisten zorgen. De omzet van H&M steeg 12 procent in Q1. Januari en februari zijn van oudsher rustige maanden, maar dat de koopbereidheid van consumenten ook in maart nog niet is verbeterd, duidt volgens analisten erop dat de keten 'het zwaar gaat krijgen in april en mei'. "Bovendien voorspellen de hoge voorraadniveaus van H&M meer afprijzingen die voor verdere margedruk kunnen zorgen," aldus een analist tegen Reuters.

Om minder afhankelijk te worden van Europa, volgt H&M het voorbeeld van rivaal Inditex en boort de retailer dit jaar Australië, de Filipijnen en India als nieuwe markten aan. Ook gaat de keten zijn online activiteiten verder uitrollen naar Spanje, Italië en China.

Een ander concurrentiemiddel is het winkelnetwerk van middensegmentmerken als Cos en & Other Stories uitbreiden. Beide ketens zullen dit jaar winkels in nieuwe markten openen, waaronder de Verenigde Staten. & Other Stories opent volgende maand in Antwerpen en in deze herfst in Amsterdam. De positief ontvangen H&M Sport-lijn wordt dit jaar uitgebreid naar meer winkels en landen.

Foto's: The Conscious Collection