Louis Vuitton neemt afscheid van Marc Jacobs

maandag 07 oktober 2013

Toen Marc Jacobs zestien jaar geleden voor het eerst bij Louis Vuitton aantrad, stond het merk vooral bekend om zijn luxe lederwaren en koffers. Sinds Jacobs als creatief directeur aan de slag ging, veranderde het merk op dramatische wijze van een 'ouderwets bagagemerk in een mondiaal modehuis'. Jacobs kreeg de opdracht een ready-to-wear lijn voor dames en heren en een accessoirelijn te creëren. Het was voor het eerst dat Louis Vuitton zich als een modelabel lanceerde en sindsdien is het merk in dit opzicht alleen maar gegroeid.

In 1998 maakte Jacobs zijn catwalkdebuut met de nieuwe collectie van het merk. Louter een tas - een witte messengertas - kwam hierin voor. De show was minimalistisch, omdat Jacobs terug wilde naar de essentie van het merk, met de eerste grijze koffer die Vuitton ontwierp als inspiratie. In een interview met The Telegraph zei Jacobs dat hij iets functioneels wilde creëren, iets wat dagelijks gebruikt kon worden. Het ging niet om de 'it tas'. Dat kwam allemaal daarna, als gevolg van de samenwerkingen met Sprouse, Murakami, de creatie van nieuwe stijlen, een nieuwe tassenmanie. Maar in het begin draaide het om iets wat wij als vanzelfsprekend ervaren. "We wisten niet hoe we er anders mee aan de slag moesten," aldus Jacobs. Hij kon toen nog niet weten dat dat het begin was van een nieuw tijdperk voor
Louis Vuitton.

Na zestien jaar verlaat Marc Jacobs Louis Vuitton

Na het succes van de ready-to-wear lijnen, ging Jacobs gewaagde nieuwe kunstcollaboraties aan. Hij wist mode en kunst op een ongekende manier te combineren, door samen te werken met beroemde kunstenaars als Takashi Murakami, Stephen Sprouse en Richard Prince. Deze creatieve collaboraties hadden een direct effect en leverden iconische stukken op zoals de zeer gewilde bloemen/LV monogram tassen. Er wordt beweerd dat het Jacobs was die met soortgelijke samenwerkingen de luxe merktassen rage aanwakkerde. Het was ook zijn bedoeling om Louis Vuitton te herpositioneren als statusmerk, zo zei hij in een interview met Vogue: "Vuitton is een luxemerk - het is functioneel, maar ook een status accessoire." De tassen voorzien van graffiti en monogrammen leverde het merk in het eerste jaar alleen al vijf miljoen dollar op, aldus Vogue. In 2001 won Louis Vuitton, dankzij Jacobs' visie, de Accessories Council ACE prijs voor beste accessoirecollectie en advertentiecampagne. Zijn gedurfde advertenties voor Louis Vuitton met beroemdheden als Jennifer Lopez in de hoofdrol bleken een groot succes. Jaar in jaar uit wist Jacobs items te creëren die design, minimalisme en luxe perfect wisten te combineren. Hij putte inspiratie uit zijn reizen, pop-art en de films van Hitchcock. Binnen tien jaar na Jacobs' aantreden was de winst van Louis Vuitton verviervoudigd en verdubbelde de omzet iedere vijf jaar. Hoewel LVMH de omzetcijfers per merk niet bekend maakt, wordt de omzet van Louis Vuitton tegenwoordig geschat op ruim 7 miljard dollar en vertegenwoordigt het minstens de helft van de bedrijfswinst.

Na maanden speculatie was het toch een schok voor de mode industrie toen LVMH topman Bernard Arnault het vertrek van Jacobs bekend maakte. De aankondiging vond na afloop van de voorjaar/zomer 2014 show van Louis Vuitton in het oude Louvre in Parijs plaats. Volgens Jacobs gaat hij zich nu concentreren op de uitbreiding van zijn eigen merken: Marc Jacobs, Marc by Marc Jacobs, en de kinderlijn Little Marc. Ook gaat hij zijn cosmeticalijn, die hij in augustus in de Verenigde Staten lanceerde, verder ontwikkelen. Arnault onthulde dat het merk Marc Jacobs binnen de komende twee tot drie jaar op de Amerikaanse beurs zal worden verhandeld. Sinds LVMH en Marc Jacobs zestien jaar geleden met elkaar in zee gingen is het merk razend succesvol geworden, en steeg de omzet van 20 miljoen naar bijna een miljard dollar. Hoewel Jacobs en zijn zakenpartner Robert Duffy afscheid nemen van Louis Vuitton, blijven zij wel onderdeel van LVMH, die de operationele controle over het merk Marc Jacobs behoudt. Arnault gelooft dat het merk enorm veel mondiale groeikansen heeft, maar dat dit wel alle aandacht van Jacobs en Duffy vergt, waardoor er weinig tijd overblijft voor andere merken als Louis Vuitton. In een interview met WWD zei Jacobs: "Ik weet dat mensen dit op hun eigen manier zullen opvatten, dat ze zullen geloven wat ze willen geloven. De keuzes die ik heb gemaakt zijn op heel iets anders gebaseerd. Het was nooit mijn bedoeling dat dit de laatste show zou zijn. Dat werd op het laatste moment besloten."

Het is niet verwonderlijk dat er achter gesloten deuren nog enige twijfel bestaat over de oorzaak van Jacobs' vertrek bij Vuitton. Volgens geruchten zou Arnault al sinds november 2012 bezig zijn met het strikken van voormalig Balenciaga ontwerper Nicolas Ghesquières voor de functie van creatief directeur van Louis Vuitton. Toch zou de relatie tussen Arnault en Jacobs niet lijden onder diens vertrek. Arnault noemt Jacobs 'een van de meest getalenteerde, zelfs de meest getalenteerde met wie ik ooit heb gewerkt.' De relatie tussen zichzelf, Jacobs en Duffy noemt hij zelfs 'absoluut fantastisch'. Marc Jacobs zal ongetwijfeld de harten van zijn fans blijven veroveren met zijn gelijknamige labels en zal ook met deze merken groot succes blijven boeken.

Tekst: Vivian Hendriksz
Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek