MFW: Mode in luxe winkels en op de catwalk

woensdag 25 september 2013

De mode in Milaan wordt niet meer afgemeten in centimeters van zomen en rokken, maar in de vierkante meters van de luxe winkels waarmee topmerken tijdens de damesmodeweek van Milaan onderling wedijveren. Van de 450 vierkante meter van de geheel vernieuwde winkel van Ferragamo aan de Via Montenapoleone tot de 280 vierkante meter aan de Via Sant Andrea van Stuart Weitzman, ingericht door de Irakese architect Zaha Hadid. Kate Moss knipte het lint door bij de opening van de luxueuze winkel van het schoenenmerk. Ook de tegenovergelegen herenmodewinkels van Miu Miu en Prada zijn gerenoveerd en blinkend opgepoetst. De winkel van Fendi in het zestiende-eeuwse Casa Carcassola-Grandi is eveneens gloednieuw.

Tijdens deze fashion week, waarin merken zoals Tod’s, Fay, Costume National en het getalenteerde Stella Jean debuteren, zijn kortom kosten nog moeite gespaard om de winkels nog luxueuzer te maken. Pinko is gestart met een hybride shop, een fysieke en tevens interactieve winkel. Het resultaat? Een modeweek die kan wedijveren met de magie en allure van de modeweek van Parijs. We zagen het al op de catwalks van Ludovica Amati (de Romeinse ontwerpster van Massimilano Bizzi, oprichter van modevakbeurs White) in Castello Sforzesco. In een van de mooiste monumenten van de stad waren perfect geënsceneerde, ruimvallende kledingstukken te zien.

En jonge ontwerpers zijn de toekomst van de mode. “Het begeleiden en ontwikkelen van talent staat voorop bij Kering en zijn merken”, zei monsieur Pinault, CEO van Kering, die 23 stages aanbiedt bij 8 van zijn merken: Gucci, Bottega Veneta, Brioni, Sergio Rossi, Boucheron, Girard-Perregaux, Jeanrichard en Pomellato.

Er werden 74 modeshows gehouden voor 68 collecties

Van John Richmond (foto's) waren transparante ontwerpen in zwart en wit te zien. De modellen van Ermanno Scervino liepen over een teakhouten catwalk in de vorm van een schip dat de herinnering aan het jacht van Onassis uit de jaren zestig moest oproepen. De speelse collectie van Alessandra Facchinetti – ingehuurd door Diego Della Valle, topman van het schoenenmerk Tod’s – vormde de start van de damescollecties van het merk, die vanaf eind januari in Milaan en in 14 andere winkels zullen worden verkocht. Volgens plannen van Della Valle zou kleding binnen nu en 5 jaar 30 procent van de omzet van het bedrijf moeten vormen. Miuccia Prada, zoals gewoonlijk ironisch en brutaal, gebruikte, bijna alsof het muurschilderingen waren, illustraties van vrouwengezichten op blouses en jurken.

Minder excentriek en beter te dragen is de collectie voor de volgende lente/zomer van Mali Parmi, het merk dat met winkelopeningen in Parijs, Londen en New York, zijn grenzen verlegt. De export van de Milanese mode vertoont een opwaartse lijn: in de eerste 3 maanden van 2013 werd 1,3 miljard euro omgezet met een groei van 7,1 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2012. Europa blijft met meer dan de helft (51,6 procent) van de export in deze sector de belangrijkste markt, gevolgd door de Oost-Aziatische. Andere markten die tussen 2012 en 2013 groeien, zijn Centraal-Azië en het Midden-Oosten.

Bon ton, met een onberispelijk gesneden winterjas, ontworpen voor de tweede damescollectie van Lardini, een merk uit de Italiaanse regio Le Marche. Met als inspirerende muze niemand minder dan Charlotte Casiraghi. Mannelijk en kleurrijk zijn de strakke ontwerpen van Fratelli Rossetti. Op Super, een modebeurs die voor de tweede keer wordt georganiseerd door Pitti Immagine en Fiera Milano, geven accessoires en schoenen de toon aan. “Er zijn tijdens deze editie meer inkopers, we zijn redelijk tevreden”, zeggen ze op de stand van Mo Saïque, het Ghanese merk van Afua Dabanaka. Volgens de cijfers van de eerste twee dagen zijn er 5500 inkopers langs geweest. Een stijging van 11 procent in vergelijking met februari dit jaar. De buitenlandse inkopers, 20 procent van het totaal, kwamen uit Japan, China, Amerika, Duitsland, Zuid-Korea, Engeland, Frankrijk, Rusland en Spanje.

Isabella Naef