Marks & Spencer gaat 250 winkels openen voor 2017

woensdag 02 april 2014

De Britse retailer Marks & Spencer gaat de komende drie jaar 250 nieuwe winkels openen. In samenwerking met de Al-Futtaim Group, een van zijn belangrijkste franchisepartners, wil het bedrijf zijn franchisenetwerk voor 2017 verdubbelen. Het doel: de internationale omzet en winst respectievelijk met 25 en 40 procent te laten groeien.

M&S werkt sinds 1997 samen met Al-Futtaim, een conglomeraat uit de Verenigde Arabische Emiraten dat naast retail ook verzekering-, auto- en elektronicadivisies heeft. Het bedrijf exploiteert momenteel 46 M&S winkels in onder andere de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein en Egypte. Via dochteronderneming Robinsons heeft het bedrijf ook winkels in Maleisië en Singapore geopend.

M&S gaat zijn aanwezigheid vergroten in alle bestaande markten, maar focust op priority markten India, China, Rusland, het Midden-Oosten en West-Europa. “Onze strategie om een internationale multi-channelretailer te worden is relevanter dan ooit tevoren vanwege het sterke groeipotentieel van internationale markten,” aldus CEO Marc Bolland.

Flagshipstores worden aangevuld met kleine M&S Beauty & Lingerie-winkels

De internationale uitbreiding zal aangepakt worden volgens de eerder gelanceerde ‘brick & clicks’-strategie. In belangrijke steden opent de retailer flagshipstores, die worden aangevuld met kleinere M&S Beauty & Lingerie en M&S Food-winkels. Het complete assortiment zal ook in alle landen online verkrijgbaar zijn.

Voor losstaande lingerie- en beautywinkels ziet M&S voornamelijk nog uitbreidingsmogelijkheden in het Midden-Oosten en India. In Europa ziet de retailer ruimte voor meer M&S Food-winkels. Zo worden er in de komende drie jaar twintig Food-winkels in Parijs geopend en wordt het losstaande concept ook in de rest van Europa uitgebreid in samenwerking met franchisenemers.

De eerste franchisewinkels openen komende zomer. Als aanvulling op de franchisevestigingen en in lijn met het mixed ownership-model dat M&S hanteert voor West-Europa, opent het bedrijf komende zomer ook zelf twee nieuwe Food-winkels. Een van de Europese franchisepartners is Relay France, dat tientallen M&S Food-winkels gaat openen in de buurt van populaire toeristenbestemmingen in en rondom Parijs.