Marks & Spencer wil opvallen met innovatieve mode

woensdag 19 februari 2014

Voor de ingang staat een vrachtwagen geparkeerd. Verse bloemen worden de Food hall in gereden. Op de etalages prijkt de tekst 'London Calling'. En de openingsdatum: 20 februari 2014. In de eerste Nederlandse flagshipstore van Marks & Spencer, in Den Haag, wordt gefocust op de Britse identiteit van de retailer. Francois Smeyers, regional director Europe: "In onze collecties herkennen consumenten inspiratie van London Fashion Week, maar ook klassieke Britse mode, zoals de trenchcoat."

4800 vierkante meter groot is de eerste échte winkel van Marks & Spencer in Nederland, in de Grote Marktstraat in Den Haag. Het is de grootste winkel van de Britse retailer op het Europese vasteland. De mode voor dames, heren en kinderen is over drie verdiepingen uitgesmeerd. Accessoires als schoenen, tassen en sieraden hangen verspreid door de winkel. "We hebben een kleine accessoireafdeling," zegt Francois Smeyers. "Maar we hebben het juist zo ingericht, omdat het aansluit op de manier van winkelen van onze klanten. Klanten denken 'ik vind die outfit leuk, en die schoenen die er naast staan, passen daar goed bij'. We maken het onze klanten gemakkelijk." Op de lingerieafdeling ligt een etalagepop op een sofa in de collectie van Rosie Huntington-Whiteley. "Een model, ze deed veel campagnes voor Victoria's Secret en Burberry. Ze ontwerpt de Rosie for Autograph-lingerie collectie voor ons. Het is really nice ondergoed, heel comfortabel. Ik heb setjes in alle kleuren," vertelt zegt Emma Johnson, international corporate pr manager. Via de damesmode op de beganegrond kunnen consumenten de Food hall binnentreden. Smeyers: "Voor consumenten in Nederland is het misschien gek dat we veel verse voedingsmiddelen verkopen, maar wij doen het al zo lang, dat het voor ons heel logisch is."

Paradepaardje van de nieuwste winkel is de Best of British collectie: deze exclusieve lijn, onderdeel van een driejarige samenwerking met The British Fashion Council, is geïnspireerd op het 129 jaar oude archief van Marks & Spencer. De Best of British collectie dameskleding laat een nieuwe kijk zien op de oude vormen, met verwijzingen naar mod-styling. De collectie herenkleding bestaat uit zilver- en pasteltinten, met de nadruk op klassieke Britse ruitpatronen, van een oversized ruit tot een prince-de-galles-ruit. Alles is in Groot-Brittannië geproduceerd. "Ja, het is mogelijk om mode te produceren in Groot-Brittannië, het is natuurlijk wel iets duurder, maar nog steeds betaalbaar voor onze klanten. Het is nu een kleine collectie, omdat we onderzoeken of consumenten bereid zijn om meer te betalen voor made in Britain kleding. Als dat zo is, breiden we het wellicht uit," zegt Smeyers. "Het is heel bijzonder dat we de collectie hier mogen verkopen, want het ligt maar in een paar winkels: vijf in Groot-Brittannië, één in Parijs, Mumbai en Shanghai. Want de fabrieken hebben een beperkte capaciteit."

Marks & Spencer mode focust op kwaliteit, innovatie en trends

De modecollecties van Marks & Spencer kwamen de afgelopen jaren al veelvuldig in het nieuws. De verkoopresultaten vielen tegen. In een poging het tij te keren werd het creatieve team veranderd. Directeur van de kledingafdeling Kate Bostock vertrok na acht jaar bij Marks & Spencer naar Asos. Belinda Earl - voorheen algemeen directeur van de Britse warenhuisketen Debenhams - werd aangesteld als style director, een nieuw gecreëerde functie. Is haar invloed al te zien in de collecties? "We hadden onlangs een presentatie aan de Britse media, die waren heel enthousiast. Die tegenvallende resultaten zou ik wel willen relativeren. Ik denk dat we eerst te klassiek waren. Nu focussen we meer op de fashionweeks. We laten ons inspireren door de catwalk in Londen. We blijven ons ook richten op kwaliteit, daar stonden we al om bekend. En we willen ons onderscheiden met innovatie. Zo hebben we bijvoorbeeld panty's voor hoge hakken, met padding onder de bal van je voet. We hebben ook kleding die stormwear finished is, dus waterdicht. En bijvoorbeeld Insolia-zooltjes voor in de schoenen, die zorgen voor comfort en stabiliteit."

In de winkels hangt momenteel het eerste deel van de voorjaarscollectie, die nog vrij winters oogt. Klanten kunnen in het filiaal terecht voor basics, voorjaarsregenjassen, trenchcoats, lichtgewicht gebreide kledingstukken en ook meer modische kleding als cropped truien en -broeken.

Marks & Spencer opent eerste flagshipstore in Den Haag

Vorig jaar keerde de Britse retailer al terug naar Nederland, na meer dan zo'n tien jaar afwezigheid, met een bescheiden winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. "Die winkel was eigenlijk een teaser," zegt de regional director Europe. "De winkel loopt heel goed, absoluut. Het was voor ons ook echt een bevestiging dat het een goed idee was om terug te keren naar Nederland. Het Nederlandse publiek heeft ons omarmt. Dat zien we ook aan de bezoeken en bestellingen van de webshop, Nederland staat daar al in de top 10."

Eind 2015, begin 2016 opent Marks & Spencer ook een 6100 vierkante meter grote winkel aan het Rokin in Amsterdam. Verdere expansieplannen in Nederland heeft het bedrijf niet. "We hebben echt een bricks & clicks strategie," verklaart Smeyers. "Dat houdt in dat we flagshipstores openen in de belangrijkste steden in een land en dat consumenten verder terecht kunnen in onze webshop. In België gaan we bijvoorbeeld alleen een winkel openen in Brussel."

Yasmine Esser