Mart Visser als Zara van V&D

donderdag 21 juni 2012

De shop-in-shops van de merken Warehouse en Oasis van het Britse modebedrijf Aurora Fashions, maken plaats voor die van Mart Visser. In een reactie laat Aurora weten dat de stopzetting in fases zal verlopen en aan het einde van de zomer compleet moet zijn. Het concern wil focussen op e-commerce. “Maar dat is toch helemaal geen nieuws,” zegt Brent van Rossem, director brands van V&D, terwijl hij in het hoofdkantoor van V&D rondloopt tussen de collectie die Mart Visser creëerde voor het warenhuis. “We evalueren onze merken altijd.”

Het klikte meteen tussen de Nederlandse modeontwerper Mart Visser en Mark McKeon, CEO van warenhuisketen V&D. Volgens Visser is McKeon de reden dat hij in zee ging met het warenhuis. Een servies en twee maal een jassencollectie later, heeft Visser een hele damesmodecollectie ontworpen voor V&D, die te koop zal zijn in veertig shop-in-shops. De samenwerking is bedoeld voor de lange termijn. Volgend jaar zal de collectie uitgebreid worden met accessoires, schoenen en tassen. “Als dit niet werkt eet ik mijn lederen Dior sneakers op,” grapt Visser die tussen de etalagepoppen in het hoofdkantoor van V&D is gaan staan.

De jassencollectie, ‘Mart Visser The Coat Collection’, liep volgens de ontwerper en het warenhuis uitstekend. CEO McKeon: “Mart verbrak alle records.” Visser fluistert dat 96 procent van de jassen al voor de uitverkoop begon, de winkels uit was. “De jassen hingen ook even in Manor in Zwitserland. Terwijl: who the hell knows Mart Visser in Zwitserland? De jassen waren binnen zes weken weg. Dat is echt het mooiste compliment dat je als ontwerper kan krijgen.” Visser vertelt dat hij voor het eerst sinds een lange tijd weer met plezier aan het werk is. Door het team van V&D. En hij stopte na negen jaar met zijn Mart Visser prêt-a-porter collectie bij de Zantman Modegroep. Een ingrijpende beslissing? “Nee joh, kijk naar de mooie shop-in-shops van V&D. Als je aan winkeliers verkoopt ziet het er nooit zo mooi uit, want die kopen selectief in. En de verkoopprijzen zijn hier perfect, Zara-prijzen eigenlijk.”

De collectie, van maat 36 tot 48, die Visser maakte voor V&D bestaat uit tachtig items, verdeeld over vijf thema's. De kleuren zwart, wit, kobalt, koper en rood voeren de boventoon. De mode-items van bouclé, metalic tweeds en leer, moeten allemaal met elkaar te combineren zijn. Vrouwelijkheid en luxe staan centraal. Prijzen voor de najaarscollectie lopen van 19,99 euro tot
219,99 euro. De jassen zijn verkrijgbaar vanaf 169,99 euro.

V&D - dat momenteel vierduizend merken shop-in-shops heeft, verdeeld over 62 warenhuizen – boekte het afgelopen jaar in de categorie fashion de grootste omzetgroei. Het bedrijf claimde voor het vijfde jaar sterker te groeien dan de krimpende modemarkt. “Maar we gaan niet per se meer focussen op mode, dat was altijd al belangrijk,” zegt Kitty Niels concept & design coördinator bij V&D. Op de vraag of er nog meer nieuwe merken naar de warenhuisketen komen lacht ze. Een maand geleden waren er geruchten over de komst van Topshop shop-in-shops. Maar dat was voordat het nieuws over de Mart Visser winkelhoeken naar buiten kwam. Niels: “Sommige geruchten zijn waar, andere niet.”