Mauro Grifoni: 'Amsterdam eerste buitenlandse shop'

vrijdag 27 december 2013

De introductie van een internationale naam op de Nederlandse markt krijgt meestal veel belangstelling en wordt breed uitgemeten in de media. Hoe kijken buitenlandse bedrijven daarop terug en hoe zien zij het Nederlandse fashion landschap een jaar later? Deel 5: Mauro Grifoni.

Wat werd vooraf van de nieuwe winkel verwacht?
Carlo Ferilli: "Wat iedere fabrikant verwacht: goed verkopen en de naam van het merk verstevigen. Ik ben al geruime tijd agent van Mauro Grifoni en wist dat ze winkels buiten Italië wilden gaan openen. Amsterdam is de eerste buiten thuisland Italië. Ik had al twee winkels in de Cornelis Schuytstraat dus toen hier in de straat een mooi pand vrij kwam was het vrij snel rond."

Hoe is het gegaan?
"Heel goed. Mauro Grifoni trekt precies dezelfde doelgroep als het in Italië doet. Dat is bovendien een heel andere groep consumenten dan die in onze andere twee winkels in dezelfde straat komt. Mauro Grifoni spreekt creatieve mensen en hoogopgeleiden aan. Het is een mooi Italiaans product met bijzondere details. Het wordt gekocht door architecten, tekenaars, artsen, advocaten en ook vaak door mensen die zelf in de mode werken."

Heeft het merk de Nederlandse markt veroverd?
"Dat denk ik wel. Klanten weten ons te vinden zonder dat we iets aan publiciteit hebben gedaan. De kwaliteit is goed en dat spreekt veel mensen aan. De damesmode van het merk loopt hier het best."

Heeft ons land Mauro Grifoni verrast?
"Ik denk dat de eigenaren niet hadden verwacht dat het merk ook buiten Italië zoveel succes zou hebben. Dat de kwaliteit wordt herkend en de reacties zo positief zijn. Er komen nu meer winkels in het buitenland zoals in Dubai en in Moskou. Dat komt natuurlijk niet alleen door het succes in Amsterdam, maar het helpt wel."

Wat was het mooiste moment van het jaar?
"Er schiet me niet direct iets te binnen. Begin deze maand was wel er een bijzonder moment. We zijn in alle drie onze winkels met de pre sale gestart en bij Mauro Grifoni liep het meteen heel hard. Voor mij is dat het bewijs dat consumenten het merk graag willen hebben. Soms vinden ze het misschien iets te duur, maar met een beetje korting staan ze wel meteen vooraan."

Komt er een tweede winkel van Mauro Grifoni in Nederland?
"Het is nu nog te vroeg, maar ik heb wel plannen en de fabrikant wil het ook. Maastricht, Den Haag of Rotterdam zou wat mij betreft het meest logisch zijn voor een tweede filiaal."

Mauro Griffoni in het kort
Mauro Griffoni begint zijn label in 1992 met een serie handgemaakte overhemden samen met Andrea Breda. In 1997 komt er een damesmodelijn bij en neemt Ilaria Sesso een belang in het bedrijf. In 2001 wordt het aanbod uitgebreid met denimcollectie en een jaar later met accessoires. Kernwoorden van het merk zijn kwaliteit, de beste stoffen, tailoring, verfijning en het totaalplaatje. Het merk is onmiskenbaar Italiaans. In 2002 ging de eerste eigen winkel open in Verona. Daarna volgden er nog drie in Milaan, Padova en Treviso. De winkel in Amsterdam die in februari van dit jaar open ging, is de eerste buitenlandse vestiging van Mauro Grifoni.