McGregor: Met muze Reese Witherspoon de wereld inpalmen

woensdag 22 januari 2014

“In Duitsland, Frankrijk, België en Dubai gaat het goed. En ook in Zuid-Europa. Daar dragen mensen mooie kleding om hun armoede te verbergen. Maar ik zal eerlijk zijn,” zegt Jan Paul ten Hoopen, algemeen directeur van McGregor. “In Nederland hebben consumenten nauwelijks vertrouwen in de economie. Ze hebben geen zin om te winkelen.” Het merk zoekt, met Christian Arkins aan het creatieve roer, naar een nieuwe, wereldwijde koers. De Amerikaanse ontwerper: “We maken de collecties internationaler. Minder muf. Dat woord heb ik net geleerd in het Nederlands.”

De internationale koers begint met de inspiratie, legt Christian Arkins, hoofdontwerper van de heren- en damesmode bij McGregor, uit. “Ik ben nu bezig met de lente- en zomercollectie van 2015.” Hij wijst naar een moodboard op de muur. “Kijk: Moncler, Reese Witherspoon – zij is mijn stijlicoon - Grace Kelly. Dat is niet echt Nederlands, hè.”

Hij heeft bewondering voor merken als G-star en Scotch & Soda, zegt de ontwerper. “Dat ziet er niet ‘Nederlands’ uit, maar als G-star en Scotch & Soda.” De ontwerper heeft de missie om het Nederlandse merk – in 1921 ontstaan door een Schotse immigrant in New York maar sinds 1993 in Nederlandse handen – internationaler te maken. “Het gaat er om een visie op de collectie te ontwikkelen die overal op gaat en niet slechts in één land. Dus niet meer van die glimmende satijnen mannenshirts met enorme kragen die je alleen in Nederland ziet. En in België houden ze bijvoorbeeld heel erg van de kleur ‘bruin’. Natuurlijk kijken we naar lokale behoeften. We mixen dat met creativiteit, het moet innoveren tot iets nieuws.”

McGregor heeft prijzen verlaagd

De slechte economie van de afgelopen jaren heeft zijn weerslag gehad op het merk dat een sporty, Amerikaanse collegestijl combineert met Europese invloeden. “Of de crisis de manier waarop ik ontwerp beïnvloedt? For sure,” zegt Arkins eerlijk. “Is iets wat je nu draagt van Zara? Nee? You’re rare darling. De mentaliteit van consumenten is veranderd, ook bij mensen die wel veel geld hebben. De keuze tussen een dag shoppen voor 1000 euro bij een luxe warenhuis of kleding kopen bij Zara, wetende dat je dan nog een keer kunt winkelen die maand, is snel gemaakt.”

Hoe gaat het merk om met de kwakkelende economie? “De afgelopen seizoenen hebben we de instapprijs flink verlaagd, zo’n 20 procent. Dat verandert de balans in de collectie. Maar het werkt, we zien dat de doorverkoop erg verbetert.” Ook zorgde Arkins dat McGregor een merchandisedivisie in het leven riep, een afdeling tussen de commerciële en creatieve kant van het bedrijf in. De divisie houdt zich bezig met de balans in een collectie, prijs-technisch. “Waar ik vandaan kom hebben alle grote merken een merchandise-afdeling. In Nederland is het ongebruikelijker. Maar het werkt echt heel goed. Dat is een resultaat van de crisis, de economische situatie heeft het merk helpen innoveren.”

“De markt draait om twintigers, jonge vrouwen. Ze hebben een baan, een beetje geld, ze zijn nog jong, cute en slank. Ze kunnen de straat op gaan en buy like crazy,” zegt Arkins.

Voor het dit jaar hoopt de ontwerper meer aandacht te kunnen besteden aan de luxere Sportswearlijn. Ook wordt er gewerkt aan een nieuw winkelconcept. Arkins: “Een aantal winkels wordt al verbouwd. Er komt meer kleur, zoals in de vloerkleden. En we kochten nieuwe meubelen en vintage meubels om te mixen.” Ten Hoopen wil inzetten op ‘beleving’. “Dames moeten gelijk hun make-up en nagellak kunnen doen in de winkels.”

Lees ook: Christian Arkins over ontwerpen voor McGregor

Yasmine Esser