Meer winst voor Asos in 2013

donderdag 24 oktober 2013

De Britse online moderetailer heeft het afgelopen boekjaar met een tevreden gevoel kunnen afsluiten. De brutowinst steeg, in lijn met verwachtingen, met 23 procent naar 54,7 miljoen pond (64,2 miljoen euro), terwijl de omzet met 39 procent steeg 769,4 miljoen pond (903,5 miljoen euro). De retailomzet steeg met 40 procent; de retailomzet in Groot Brittannië steeg met 34 procent, terwijl in het buitenland deze met 44 procent steeg. Het buitenland vertegenwoordigt 63 procent van de totaalomzet.

Asos topman Nick Robertson is blij met de resultaten. "Gedurende het jaar hebben we vorderingen gemaakt in ons doel om 's werelds grootste modebestemming voor twintigers te worden. Als gevolg van een grote investering in ons productassortiment, leveringen, klantenbeleving en marketing, bereikten we de mijlpaal van mondiaal 7 miljoen actieve klanten."

Het bedrijf , dat aan 237 landen levert, lanceerde in mei een Russische website die het naar eigen zeggen zeer goed doet. Binnenkort wordt ook een Chinese webshop gelanceerd. Asos heeft daarnaast zeven landelijke webshops: Groot Brittannië, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Australië.

Volgens Robertson is 2013 goed begonnen, en verwacht hij dat Asos nog dit jaar een omzet van een miljard pond zal bereiken. Dat is een jaar eerder dan voorspeld.

Meer investeren in 2013-14

Asos is van plan meer te investeren in personeel, technologie, logistiek en marketing om de harde groei bij te benen. De komende twee jaar zal 55 miljoen pond in het bedrijf worden gepompt. Daarvan gaat het komende jaar 25 miljoen tot 30 miljoen naar het logistiekcentrum in Barnsley.

Het afgelopen boekjaar investeerde het bedrijf 33 miljoen pond, voornamelijk in de IT infrastructuur en in marketing. Het team werd aangesterkt met 318 nieuwe personeelsleden.

Aandelen in het bedrijf, die het afgelopen jaar meer dan verdubbelden, sloten 2,3 procent lager naar aanleiding van het bericht van Robertson dat grotere investeringen de winst enigszins zouden drukken.

Foto: Asos winter 2013-2014