Mexx sluit webshop: 'Het strookte niet met onze visie'

woensdag 26 februari 2014

"We zijn niet extreem trots op onze huidige webshop. Dus ongeveer een jaar geleden lieten we een nieuwe online winkel bouwen. De verwachtingen waren hooggespannen. Maar het was zo'n teleurstelling," zegt Julia Hansen, chief creative officer bij het modemerk. "De vraag was: wat gaan we doen? We besloten: als iets niets toevoegt aan het merk Mexx, dan gaan we het gewoon niet doen. We gaan 'nee' zeggen tegen plannen die geen waarde toevoegen."

Zo kwam het dat het van oorsprong Nederlandse modemerk Mexx aanstaande zaterdag de webwinkel gaat sluiten. Tot en met 28 februari kunnen consumenten nog een bestelling plaatsen. Daarna kunnen ze alleen nog, twee weken lang, hun niet passende kleding retourneren. Ondertussen laat Mexx een andere, 'amazing' online shop bouwen.

Het is een opvallende move voor een modemerk anno 2014. Hansen vindt dat ook: "Ik kom uit San Francisco. Ik verkocht al online in 1991." Ze lacht. "Ja, het was een moeilijke beslissing, die we een maand geleden hebben genomen. Het is vooral vervelend voor klanten die niet in de buurt van een winkel wonen waar Mexx wordt verkocht," erkent ze. "Maar we komen liever over een tijdje terug met een platform waar het geweldig is om te winkelen, dan dat consumenten naar een webshop blijven gaan waar we allesbehalve trots op zijn. En uiteindelijk zijn we een modemerk, we maken kleding. We zijn een private equity bedrijf dus we doen geen uitspraken over de omzet, maar e-commerce is geen groot deel van ons bedrijf."

Zanox, een affiliatie marketing- en advertentiebedrijf stuurde vanmorgen een bericht uit waarin stond dat Mexx besloten heeft de webshop per 1 maart offline te halen, vanwege betalingsproblemen. Volgens Hansen is dat onzin. Ze zegt wel dat Mexx veel geld investeert in de productdata en fotografie van de webwinkel. "Maar onze Russische en Canadese webwinkels blijven geopend, dus die kosten hebben we nog steeds."

Mexx haalt webshop per 1 maart 2014 offline

Toch blijft de vraag: waarom bouwt Mexx geen nieuwe webshop terwijl de oude nog gewoon open is? "Dat hebben we al gedaan, maar het beviel ons niet, dus we hebben geen keuze. Compromissen gaan Mexx niet verder helpen. En je kunt geen nieuw e-shop in één nachtje creëren. We zijn niet trots op de webshop die we nu hebben. De huidige webshop is niet dynamisch en niet interactief. Artdesigners kunnen niet laten zien waar Mexx voor staat, ze kunnen niet bloggen waar ze aan dachten toen ze een kledingstuk ontwierpen. We kunnen geen video's laten zien met onze outfits. Terwijl die dingen in 2003 al mogelijk waren. Het hele idee was om een nieuwe webshop te bouwen, omdat we de oude niet meer goed vinden. En we zijn ons bewust van de competitieve markt. Dus alles wat we doen moet uniek zijn. We kijken altijd naar het belang van het merk, we willen het merk 'puur' houden."

Mexx verdwijnt niet van het internet. Hansen: "We zullen onze collecties blijven tonen online. Zaterdag lanceren we een nieuwe website. Het straalt veel meer het merk Mexx uit dat we vandaag de dag zijn." Het merk had ook gesprekken met online retailers die het merk verkopen. Consumenten zullen vanuit Mexx.com worden doorgestuurd naar de partnershops. Hansen: "Haha, ja zij zijn wel blij met de extra klanten."

Lees morgen op FashionUnited over de nieuwe koers van Mexx

Yasmine Esser