Mode in de Media 1

woensdag 02 april 2014

De modebranche figureert steeds vaker in de landelijke dagbladen en media. Waar fashion vroeger nog vaak werd verbannen naar een hoekje op de cultuurpagina, zijn nu hele (weekend)bijlagen aan de sector gewijd. FashionUnited selecteert iedere maand een aantal lezenswaardige artikelen.


1. Pauw power

Wat in de jaren veertig begon als middenstandsbedrijf in dameskleding is drie familiegeneraties later uitgegroeid tot een internationaal succesvol luxemerk. In het buitenland heeft Pauw geen last van het hier zo hardnekkige imago van truttig en kakkineus.

Lees meer:
Volkskrant / Bregje Lampe




2. Ik heb geleerd me in te houden

Hij groeide op in Hoevelaken en was voorbestemd het aannemersbedrijf van zijn vader over te nemen. Nu zorgt Lanvin-ontwerper Lucas Ossendrijver (43) voor opwinding in de mannenmode. ‘Ik ben het gelukkigst als ik werk. Vakanties zijn heel moeilijk.’

Lees meer:
NRC Handelsblad / Milou van Rossum




3.1 Fleecetruien en witte sokken: normcore is het nieuwe hipster

Er waart een spook door het straatbeeld. Het heet niet hipster, gothic of - even graven - alto. Het is onzichtbaar, zoals het een spook betaamt. De modieuze geest die nu door de straten van Soho en Brooklyn doolt, heet 'normaal' en is op sociale media beter bekend als normcore.

Lees meer:
Volkskrant / Loes Reijmer




Meer lezen?

3.2 What does the normcore meme mean for retail?

So where has this all sprung from? Is there a cultural shift that retailers need to prepare for in their merchandising? The answer is simple: no.

Lees meer:
EDITD - Journal





4. Marcs tweede leven


De modecarrière van de Amerikaan Marc Jacobs kent ups en downs. Van drugsverslaafde tot mediagenieke modeontwerper. En binnenkort, Marc de miljardair?

Lees meer: Het Financiele Dagblad / Georgette Koning