Mode in de Media 4

woensdag 02 juli 2014

De modebranche figureert steeds vaker in de landelijke dagbladen en media. Waar fashion vroeger nog vaak werd verbannen naar een hoekje op de cultuurpagina, zijn nu hele (weekend)bijlagen aan de sector gewijd. FashionUnited selecteert iedere maand een aantal lezenswaardige artikelen.



1. Advocaat van de zijde

De voet-tussen-de-deur-aanpak van Panjeh Shahi heeft gewerkt. Haar „ethische” vrouwenmodelabel Kiss and Tell, dat uitsluitend kleding en accessoires van handgeweven Indiase zijde maakt, bestaat pas anderhalf jaar maar hangt al in 23 goede modewinkels; 22 in Nederland en een in Florence.

Lees meer: NRC Handelsblad / Milou van Rossum





2. Schone beloften leiden nog nauwelijks tot schone kleren

Europese kledingmerken doen nog altijd te weinig om werknemers in Aziatische landen een leefbaar loon te betalen.

Lees meer: Trouw / Marco Visser






3. Kleurrijk begrip in Afrika; Hermes en Louis Vuitton azen op Vlisco

Beyoncé, Nelson Mandela en per abuis zelfs Michelle Obama zetten de Helmondse textielontwerper en -fabrikant Vlisco de afgelopen jaren wereldwijd op de kaart. Vlisco zelf richt zich al decennia op West-Afrika en lijkt nu de vruchten te gaan plukken van de toenemende welvaart aldaar.

Lees meer: De Telegraaf / Edwin van der Schoot





4. Uitgepakt

In Groot-Brittannië groeit mannenmode harder dan vrouwenmode en werd de mannenmodeweek hét modejetsetevenement. What happened?

Lees meer: Volkskrant / Bregje Lampe