Mulberry verwacht minder winst in 2012

dinsdag 23 oktober 2012

Door minder verkochte tassen via het groothandelskanaal denkt het Britse modehuis Mulberry dat de winst over het gehele boekjaar lager uit komt dan verwacht. Het nieuwe vermoeden van het merk is dat de winst zelfs lager zal uitkomen dan over het vorige boekjaar. Hoewel bestuurders zich nog geen zorgen maken over de toekomst van het bedrijf, daalden de aandelen na het nieuws met bijna een kwart.

De opvallendste tegenvaller voor het luxe merk is dat de Aziatische markt veel uitdagender bleek dan verwacht. Vooral franchisepartners in Azië bleken voorzichtig in te kopen.

Volgens Mulberry werd er echter ook minder omzet gemaakt in de groothandelstak van het bedrijf – de inkomsten daalden met 4 procent - vanwege een nieuwe strategie. Het bedrijf wilde alleen liggen bij de beste internationale winkels, om zo de kwaliteit van de distributie te verbeteren. Het merk geeft aan dat er zo wel minder omzet wordt behaald, maar dat de strategie ten goede komt van de merkbeleving.

De omzet uit eigen Mulberry winkels steeg wel in de eerste zes maanden van 2012: met 13 procent tot 46,5 miljoen pond (57,2 miljoen euro). Op de thuismarkt groeide de omzet met 10 procent, in lijn met de verwachtingen. De internationale omzet viel 41 procent hoger uit. Het Britse merk had gehoopt op meer groei in de eerste helft van het jaar. Volgens het luxe label is dat echter geen reden om af te zien van de groeistrategie. Onlangs opende het merk winkels in San Francisco, Washington DC, Berlijn en Frankfurt.

In totaal kwam de omzet over de eerste helft van het boekjaar uit op 76,5 miljoen pond (94,1 miljoen euro); een stijging van 6 procent. De omzet uit wholesale bedroeg 30 miljoen pond (36,9 miljoen euro).

CEO Bruno Guillon: "Ondanks de uitdagende markt blijft Mulberry het goed doen. Hoewel we onze doelen niet gehaald hebben, zijn we bezig om verder te groeien." Volgens de topman zal het merk het komende jaar vijftien tot twintig nieuwe winkels openen. "De stappen die we hebben genomen om de kwaliteit van het distributienetwerk van Mulberry te verbeteren, zal op korte termijn resulteren in vertraging van de groei, maar we zijn ervan overtuigd dat deze stappen er op de lange termijn voor zorgen dat Mulberry een wereldwijd luxe merk wordt."