Muuse X Vogue prijs: Deniz Terli kan grote stap vooruit

maandag 17 maart 2014

Ze haalde nipt de finale, maar ging uiteindelijk naar huis met de hoofdprijs: de Muuse X Vogue Talents Young Vision Accessories Award 2014. Schoenenontwerpster Deniz Terli werd door een redacteur van Vogue Italia geroemd om haar futuristische lijnen, gevoel voor volume en nieuwe manier van vrouwelijkheid.

"Als ik deze prijs niet had gewonnen, had ik zelf nog lang niet de volgende stap kunnen zetten voor mijn label," zegt Terli. Als winnende ontwerpster gaat Terli een samenwerking aan met modelabel Muuse. Ze ontwerpt een Muuse Editions capsule collectie die wordt geproduceerd en verkocht door het merk, ondersteund met gratis productie, inkoop, pr, marketing en verkoop. De collectie wordt in 2015 gelanceerd.


"In oktober heb ik wel een subsidie gekregen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, maar daarmee zou ik mijn merk nog niet op de markt kunnen zetten en de productie kunnen financieren. Tot nu toe heb ik wel veel ge-exposeert met mijn collectie, maar niet iets verkocht."

Het Deense modelabel Muuse werkt vaker samen met jonge ontwerpers. Terli voelt zich thuis bij het merk. Dat de collectie commerciëler moet worden dan wat ze doorgaans ontwerpt, is geen probleem. "Hoewel mijn schoenen abstract zijn, kun je er wel op lopen. En ik krijg veel artistieke vrijheid, ik hoef nauwelijks concessies te doen."

Bijna had de dertigjarige schoenenontwerpster de strijd om de Muuse X Vogue Talents Young Vision Accessories Award 2014 te winnen, opgegeven. Het publiek moest namelijk 50 finalisten kiezen uit 170 deelnemers. En op de laatste ochtend stond Terli op nummer 52. "Ik had natuurlijk mijn vrienden gevraagd om te stemmen, ik had het op Facebook gezet, mensen gemaild. Dat voelde een beetje ongemakkelijk. Dus op het laatst dacht ik bijna: 'nou, laat maar'. Gelukkig heb ik doorgezet."

Uit de vijftig finalisten selecteerde Sara Maino, senior editor van Vogue Italia tien finalisten. Ook koos ze een jurywinnaar: Terli. "Ze zei dat ik een nieuwe vorm van vrouwelijkheid had gecreëerd, die ze nog niet eerder had gezien."

Nederlandse Deniz Terli wint Muuse X Vogue Talents Young Vision Accessories Award 2014

Terli's winnende ontwerpen waren onderdeel van haar afstudeercollectie. Ze volgde eerst een modeopleiding aan de Willem de Kooning Academy, daarna studeerde industrieel schoendesign aan de Dutch HealthTec Academy, ten slotte volgde ze een masteropleiding schoenontwerp aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem (Artez). Wat opvalt aan haar schoenen zijn de strepen, die veelal worden geïnterpreteerd als futuristisch. Terli zoekt in haar ontwerpen naar manieren om met rechte lijnen en hoeken een vrouwelijk silhouetten te maken.

Ook mixt Terli in haar collecties Hollandse nuchterheid met Turkse glamour. "Mijn schoenen zijn enerzijds heel praktisch en functioneel, maar ik hou ook van vrouwelijke vormen en glamour. Met veel goud en glitter, een beetje over the top, kitsch, dat zie je niet echt in de Nederlandse cultuur," zegt Terli die in Rotterdam opgroeide met twee Turkse ouders. Ze werd groot met glamoureuze Turkse artiesten. "Op TV zag ik Turkse celebrity's, groot haar, veel make-up, goud. Het is niet dat ik dat bewust als inspiratiebron gebruik, het zit gewoon ingebakken in mijn eigen gevoel voor esthetiek."

Muuse X Vogue-winnares Deniz Terli geprezen om vernieuwende vorm vrouwelijkheid

Na haar afstuderen had Terli de wens om haar geluk in Londen te zoeken. Ze wilde daar een baan bij een high-fashion merk. "Maar ik ben goed gaan nadenken en ik wil eigenlijk mijn eigen label runnen. De komende tijd wil ik mijn merk meer bekendheid geven. Ik krijg nu al regelmatig aanvragen voor editorials en shoots, dus dat hoop ik nog meer te kunnen doen."

Foto groot: Deniz Terli, fotografie An-Sofie Kesteleyn