Nathalie Vleeschouwer wil ook in Nederland op de kaart

dinsdag 04 februari 2014

De Belgische ontwerpster Nathalie Vleeschouwer heeft, met haar twee labels: Nathalie Vleeschouwer en Fragile, een druk jaar achter de rug. Na Antwerpen en Knokke, opent in Gent eind februari de derde Belgische flagshipstore van het damesmodelabel onder haar eigen naam. Bovendien werd een agentschap in Nederland aangetrokken om het label ook daar op de kaart te zetten. Vleeschouwer's label Fragile, met zwangerschapsmode, maakte eveneens grote stappen. In 2013 openden winkels in Hasselt en Gent én werd een webshop gelanceerd. “Het is tijd om alles te laten berusten, want het was toch wel veel dit jaar,” zegt de Vlaamse ontwerpster aan de telefoon.

Nathalie Vleeschouwer breidt uit naar Nederland

“De winkelopeningen en de nieuwe webshop kostten behoorlijk wat tijd en energie, en natuurlijk ook de nodige financiële investeringen,” legt Vleeschouwer de beslissing om even rust te nemen uit. Na de nog te openen winkel in Gent, wil ze voorlopig even geen winkels openen. “Komend jaar gaan we nadenken over waar we met de labels naar toe willen, en hoe we het bedrijf kunnen optimaliseren.”

De ontwerpster, die afstudeerde aan de modeacademie in Antwerpen, heeft in het Nederlandse Salt and Pepper een nieuw agentschap gevonden, om het merk naar Nederland uit te breiden. “Op de Modefabriek vorig jaar kregen we enthousiaste reacties op het label Nathalie Vleeschouwer. Maar eigenlijk hebben we geen tijd om elke keer op de Amsterdamse beurs te staan, omdat we traditiegetrouw ook naar de modebeurs Who's Next in Parijs gaan, die op dezelfde dagen plaatsvindt. Daarom heb ik gezocht naar een agentschap dat ons in Nederland op de kaart wil zetten. Of dat gaat lukken is natuurlijk altijd afwachten, dat blijft een avontuur.”

Vleeschouwer vertelt dat haar label naar Duitsland uitbreiden lastiger was dan van tevoren verwacht: “Duitsland leek een ideaal land mijn label te verkopen, mede door de grote markt en goede economie, maar ik denk dat onze collectie te weinig commercieel is. De klik met de Duitse vrouw ontbreekt. Maar misschien hadden we niet de juiste agent, of zijn niet de juiste verkooppunten benaderd.” De ontwerpster heeft voorlopig geen plannen om het in nog andere landen te proberen. “Ik kan met mijn labels niet meteen tien landen betreden, dus het moet stap voor stap.”

Webshop Fragile is nog geen groot succes

Fragile, haar label voor zwangersschapsmode, begon Vleeschouwer ruim twintig jaar geleden. Haar andere collectie voegde ze daar drie jaar geleden aan toe. “In 2010 won ik Womed, de Belgische award voor zelfstandig ondernemende vrouw van het jaar. Ik heb dat jaar veel mensen ontmoet en merkte dat ik veel fans had.” Ondanks dat de kleding van Fragile is ontworpen om ook na de zwangerschap te dragen, was de drempel voor veel vrouwen te hoog om dat ook daadwerkelijk te doen. “Mijn klanten vroegen me waarom ik geen standaard collectie maakte. Ik merkte dat er toch een soort van taboe hing over het dragen van zwangerschapsmode onder niet-zwangere vrouwen,” legt de ontwerpster uit en voegt daar lachend aan toe: “Na twintig jaar was het ook wel fijn om een nieuwe uitdaging te hebben.”

Het ene label starten en tegelijkertijd het andere draaiende houden mag dan veel werk zijn, het heeft ook voordelen. “Iemand zei mij verbaasd te zijn over het succes van mijn label Nathalie Vleeschouwer, dat plotseling uit de lucht leek te vallen, maar ik heb natuurlijk veel ervaring in de modebranche.” De ontwerpster vertelt bijvoorbeeld dat ze voor haar nieuwe label gebruik maakt van de leveranciers die ze al kende door Fragile. Ook andere, eerder opgedane kennis van mode kwam was handig bij het opstarten van haar tweede label. “Zwangerschapskleding moet een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben, omdat vrouwen het maar korte tijd willen dragen. Ik heb diezelfde prijs-kwaliteitverhouding meegenomen in mijn nieuwe collectie.”

De nieuwe webshop van Fragile loopt nog niet optimaal, toch heeft hij wel degelijk nut, zegt de ontwerpster. “Onze klanten gebruiken de webshop voornamelijk om zich te laten informeren over de prijs, en wat er te koop is. Zeker wat betreft zwangerschapsmode krijgen vrouwen graag persoonlijk advies. Ze gaan liever naar de winkel om de juiste maat uit te zoeken. Tegelijkertijd staat de webshop alvast klaar voor als het beter gaat lopen,” besluit een optimiitsche Vleeschouwer.

Ingrid Reinds