Nederlands bedrijf opent outlet in China

vrijdag 15 november 2013

Het Nederlandse consultingbureau One Outlet Services is in zee gegaan met de Chinese Yurun Holding Group voor de opening van een outlet in badplaats Weihai. De outletfactory gaat volgend jaar zomer open, daarna volgen nog twee vestigingen in Nanjing en Xi’an.

De bedrijven hebben in totaal twintig outletlocaties op het oog. Yurun Holding Group is initiatiefnemer van de outletcentra. Het bedrijf is de grootste vleesverwerker van China en investeert daarnaast in warenhuizen en andere bedrijven in de retail- en eventsector.

Yurun besloot One Outlet Services aan te trekken als partner vanwege de expertise van het Nederlandse consultingbureau. “Mijn zakenpartner en ik zijn sinds 1998 actief bij het opzetten van outlets in heel Europa,” vertelt Robert van den Heuvel. “Die achtergrondkennis ontbreekt in China.”

Kennis over outlets ontbreekt in China
In totaal zijn er op dit moment driehonderd outlets in China, maar volgens Van den Heuvel voldoen slechts dertig van die centra aan Europese en Amerikaanse maatstaven. “Het opzetten van een succesvol outletcentrum als Roermond of Bataviastad duurt jaren. Om grote merken over de streep te trekken, moet je voldoen aan een minimaal aantal bezoekers en kwaliteit kunnen waarborgen. Om de merken toch aan te kunnen bieden, zijn er in China outletcentra die bijvoorbeeld zelf een onofficiële Prada-winkel openen.”

Ook komt het voor dat prijzen verhoogd worden, zodat de korting ogenschijnlijk groter lijkt. "Merken zijn daardoor kopschuw geworden en gaan niet snel meer in zee met een outletcentra. Vandaar dat Yurun ervoor heeft gekozen om met een Europese outletontwikkelaar samen te werken," aldus de retailexpert.

De eerste zet van One Outlet Services: een nieuwe naam om van het vleesverwerkingsimago af te komen. Onder de naam YO (een afkorting voor Yurun Outlet) gaat het bedrijf nu op zoek naar merken. De eerste gesprekken zijn inmiddels gevoerd.

Per stad bekijken de partijen op welk segment YO zich gaat richten. Voor Weihai, een populaire badplaats waar steeds meer luxemerken zich vestigen, richten de bedrijven zich op het hoogsegment. Van den Heuvel: “Voor vijf tot zeven procent willen we topmerken: de Gucci’s, Prada’s en Coach’s. Niet alleen zijn er steeds meer Chinese consumenten die deze merken kunnen veroorloven, ook hebben zij een enorme aantrekkingskracht. Daarnaast willen we ons richten op middensegment casual merken.'

De opening van Nanjing en Xi’an is nog niet bekend, maar naar schatting zullen de outletcentra begin of halverwege 2015 openen.