Nicolas Ghesquière nieuwe ontwerper Louis Vuitton

maandag 04 november 2013

De kogel is door de kerk. Louis Vuitton heeft Nicolas Ghesquière benoemd als opvolger van Marc Jacobs. Ghesquière (42), de man die Balenciaga opnieuw op de kaart zette, start per direct in zijn nieuwe baan. Ghesquière's eerste collectie voor Louis Vuitton zal in maart 2014 op de catwalk te zien zijn tijdens de modeweek in Parijs.

Benoeming Ghesquière geen verrassing

Begin oktober werd bekend dat sterontwerper Marc Jacobs na zestien jaar trouwe dienst Louis Vuitton zou verlaten. Dat hij nu wordt opgevolgd door Nicolas Ghesquière is geen verrassing, zijn naam zong in modekringen al weken rond. Vuitton verwacht van de nieuwe ontwerper "een moderne, creatieve visie" op de damescollecties van het huis en dat hij "voortborduurt op de verfijning, savoir faire en hoge kwaliteit" van Louis Vuitton.

Nicolas Ghesquière heeft zijn sporen verdiend bij Balenciaga. Hij was sinds 1997 hoofdontwerper en verliet het bedrijf een jaar geleden. Het grote commerciële succes dat Balenciaga geniet wordt toegeschreven aan Ghesquière, die het merk tevens onder de aandacht bracht van een nieuw en breder publiek. Balenciaga's moederbedrijf Kering (voorheen PPR) eist 7 miljoen euro van de voormalig hoofdontwerper. Ghesquière klapte na zijn vertrek uit de school over de werkomstandigheden bij Balenciaga. Het modehuis noemt dat contractbreuk.

Over zijn aanstelling bij Louis Vuitton zegt Ghesquière in een verklaring: "Louis Vuitton is voor mij een symbool van ultieme luxe, innovatie en ontdekkingen. Ik ben zeer vereerd dat ik het vertrouwen heb gekregen om deel uit te maken van de geschiedenis van dit geweldige huis. We hebben dezelfde waarden en visie."

Louis Vuitton maakt een transitie door. De cash cow van LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton heeft een nieuwe algemeen directeur in de persoon van Michael Burke en een nieuwe vice-directeur Delphine Arnault. Het bedrijf probeert sinds kort af te komen van de logocraze die aan het merk kleeft en streeft naar een exclusiever en meer ingetogen imago. Eerste stap was het afschaffen van logo-gerelateerde reclame uitingen. Zo was in de zomercampagne in China nergens een 'LV' logo te zien. Volgens WWD past Nicolas Ghesquière goed bij deze strategie. Bij Balenciaga creëerde hij een aura van hyper-exclusiviteit met razendsnelle shows, een überhip publiek en een experimentele aanpak die al snel razendpopulair werd bij zowel fashion editors als retailers.