Nieuwe Polo-lijn moet Tom Tailor hoger positioneren

donderdag 12 juli 2012

“Hè, nu heb ik net gemist dat er is gescoord.” Frank Huys, country manager Benelux bij het Duitse modemerk Tom Tailor, tuurt over de polo ranch die het merk heeft opgezet op de start- en landingsbanen bij het voormalige vliegveld Tempelhof in Berlijn. Het evenement op Bread & Butter moet de nieuwe lijn, Tom Tailor Polo Team genaamd, op de kaart zetten bij moderetailers. “Nou ja, het is toch maar een demonstratie,” zegt hij dan met samengeknepen ogen tegen het felle zonlicht.

Een modecollectie op basis van de polosport. Zelfs al wil je het niet, het roept associaties op met Ralph Lauren. En dat terwijl een jaar geleden werd besloten om de naam ‘Polo Ralph Lauren’ te veranderen in Ralph Lauren Corporation, want er zijn inmiddels diverse lijnen zonder het bekende polospelertje te paard.

Een probleem, die associatie met het Amerikaanse modemerk? Tom Tailors country manager Benelux, Frank Huys, vindt van niet. “We kozen voor polo omdat de familie die Tom Tailor heeft opgezet in 1962 echt fan is van de sport. Ze beheersen het spel zelf ook en hebben een sterke band met polo. Dat moest de basis zijn voor een nieuwe collectie.”

Naast dat de familie achter het Duitse modebedrijf bestaat uit fanatieke polospelers, heeft Tom Tailor Polo Team nog een ander doel. “Tom Tailor wil zich hoger in de markt positioneren, meer in het middensegment,” legt Huys uit. Een opvallende move in een tijd waarin merken als Benetton, Esprit en Mexx worstelen met tegenvallende verkoopcijfers. “De collecties van traditionele merken staan stil. En hun prijzen zijn te duur geworden. Wij willen er net onder gaan zitten met de prijs.”

De Tom Tailor Polo Team collectie, voor dames en heren, zal bestaan uit twee lijnen: Polo Club, een sportieve lijn, en Lounge, met meer casual kleding, of ‘modern classic’ zoals het merk de lijn zelf noemt. De nieuwe collectie zal voor zo’n 70 procent bestaan uit de Polo Club lijn, en voor 30 procent uit Lounge assortiment. Eigen winkels voor collectie zijn volgens Huys op termijn de bedoeling. “In België denken we aan Knokke. In Nederland aan Den Haag. In ieder geval willen we niet in de mainstream straten zitten.”

Momenteel heeft Tom Tailor 269 eigen winkels in Europa. Het plan is om er dit jaar tussen de 60 en 70 te openen, voornamelijk in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. “Naast onze winkels heeft de webshop een bijzondere rol in onze groei. Onze expansiestrategie in combinatie met ‘trendmanagement’ en de versterking van ons merk begint zijn vruchten af te werpen,” laat Dieter Holzer, CEO van Tom Tailor Holding weten in een verklaring. De omzet van het modebedrijf steeg in het tweede kwartaal met 26 procent. Over het eerste half jaar van 2012 werd een omzetstijging van 35 procent geboekt. Op hoeveel euro de inkomsten in totaal uitkomen, heeft Tom Tailor niet bekend gemaakt.