Nieuwe winkels en verjonging Marlboro Classics

vrijdag 13 november 2009

Onlangs zijn in Amsterdam en Rotterdam nieuwe winkels van het label Marlboro Classics opengegaan. In Amsterdam is, om de hoek bij waar ooit in de Van Baerlestraat een Marlboro Winkel was gevestigd, nu op de Willemsparkweg een exclusieve winkel opengegaan. De winkel in de Kalvertoren is daarvoor onlangs gesloten. De hoofdstad heeft nu weer twee winkels – naast die in Amsterdam-Zuid op de Willemsparkweg een in winkelcentrum Magna Plaza. In Rotterdam is de winkel die onlangs openging de eerste; in de Beursplein-passage kunnen liefhebbers nu terecht voor de stoere boots en dito kleding. Marlboro Classics heeft daarnaast vestigingen in Utrecht, Den Haag, Breda, Hilversum en Alkmaar. Het totaal aantal exclusieve stores komt hiermee op acht in Nederland.

De opening van de nieuwe winkels is op zijn minst opmerkelijk voor een merk dat al zo lang bestaat – Marlboro Classics werd midden jaren tachtig opgericht en is al twintig jaar in ons land te koop. Ook het economisch klimaat is niet gunstig. Maar het label groeit volgens Elfried Kuppens van Trumps Fashion, distributeur in ons land, nog steeds. “Al staat de groei van het merk qua aantallen verkoop en omzet nu wel enigszins onder druk,” zegt Kuppens. Toch is het in de grote steden zeker interessant om exclusieve winkels te openen, vindt hij. “De openingen hebben ook te maken met de goede locaties die op ons pad kwamen.” En met de product life cycle. “We beginnen in de zomer van 2010 met een nieuw elan. De doelgroep van Marlboro Classics zal vanaf dan jonger zijn.” Een aantal essentiële wijzigingen zal dat duidelijk maken. Wat die wijzigingen precies zijn, daarover kan Kuppens nog niks zeggen.

Het authentiek Amerikaanse lyfestyle merk, geïnspireerd door de waarden van de natuur, authenticiteit, onderscheid en vrijheid, is ontstaan in het midden van de jaren tachtig als een mannencollectie. Later is dit uitgebreid met een schoenen- (1990) en een damescollectie (2001). Meer dan 2400 winkels in meer dan veertig landen over de hele wereld verkopen het label. Er zijn tweehonderd monobrandwinkels en 440 shop-in-shops. Marlboro Classics wordt geproduceerd en gedistribueerd door het Italiaanse Valentino Fashion Group S.p.A.. In 2008 behaalde het label een omzet van 170 miljoen euro.