Nuchterheid troef bij eerste Inkoopdag

maandag 28 oktober 2013

Van het stormachtige weer is zondagmiddag tijdens de eerste Inkoopdag in club Trouw in Amsterdam weinig te merken. De club zit in de kelder en hoewel het niet zo druk is, geven zowel de exposanten als woordvoerder Orlando Praag toe dat de verwachtingen vooraf niet heel hoog waren. "Dit inkoopevent is in een maand tijd op poten gezet en we hebben er dus niet zoveel bekendheid aan kunnen geven," zegt Praag. "Ik vind het een goed initiatief en dat wil ik ondersteunen," zegt Rudy Gerritsen, sales manager van Gsus, "maar ik denk niet dat ik veel ga verkopen."

Inkoopdag voor hypes en hippe merken

De Inkoopdag is een initiatief van Doron de Goede, van De Goede Labels, agent van onder andere Zumo en Blue Empire die ook op de beurs staan. Met de nieuwe eendaagse vakbeurs wil hij een vuist maken tegen de uitverkoop die steeds vroeger komt door winkeliers te helpen flexibel in te kopen. "November en december zijn géén uitverkoopmaanden," stelt De Goede. "Dit zijn juist de maanden dat klanten op zoek gaan naar leuke nieuwe items. Slimme winkeliers zorgen ervoor dat ze ruimte vrij houden voor de laatste hypes, hippe merken en gerichte aankopen voor de feestdagen zodat hun winkel er in deze maanden extra spannend uitziet."

"Veel winkeliers hebben het moeilijk en krimpen hun budget in," zegt woordvoerder Orlando Praag. "Samen willen we zorgen dat de fysieke retail blijft bestaan." De Inkoopdag draagt daar op twee manieren aan bij. Enerzijds kunnen merken goedlopende artikelen tussentijds - dus buiten de tweejaarlijkse vaste inkoopperiodes - aan winkeliers verkopen. Anderzijds kunnen winkeliers hier hun winkelaanbod op korte termijn en naar draagkracht aanvullen en uitbreiden. Feitelijk hetzelfde wat in een inkoopcentrum gebeurt, maar dan met merken die je normaal gesproken niet op een en dezelfde locatie aantreft.

Kiki Frijdal, accountmanager bij Circle of Trust, doet tijdens de Inkoopdag goede zaken. Ze vertelt dat ze een half uur nadat de deuren van de beurs zijn geopend al drie orders heeft geschreven. "We hebben een flashcollectie gemaakt met daarin een aantal bestsellers van dit seizoen in een iets andere uitvoering." Ze toont een denim jumpsuit en een mouwloos jackje met kettinkjes. "Winkeliers kunnen dit inkopen en krijgen het direct uitgeleverd."

Jens Bläsing van Salt Agency, vertegenwoordiger van het Deense mannenlabel RVLT/Revolution, vertelt dat het initiatief hem aanspreekt, maar dat de hippe locatie van de Inkoopdag de doorslag gaf om mee te doen. "Het is bovendien een stuk goedkoper dan een stand op een reguliere modevakbeurs. Ik verwacht niets, dus alles is meegenomen," zegt hij, om zich vervolgens bij de verslaggeefster te excuseren en snel twee binnengekomen klanten aan te spreken.

"Wij verheugen ons op de volgende editie over een maand of zes," zegt Orlando Praag. Op de locatie wil hij zich nog niet laten vastpinnen. "Dat beslissen we op het laatste moment, het moet een verrassing zijn. Als de faciliteiten er zijn is dat voor exposanten geen probleem; zo lang ze maar bijtijds weten in welke stad het is." De eerste editie van de Inkoopdag op zondag 27 oktober trok met 16 stands en 41 merken 216 bezoekers.

Esmerij van Loon