Omzet Burberry stijgt door online verkoop

woensdag 16 april 2014

Ook luxe merken vliegen over de virtuele toonbank. Het Britse modehuis Burberry heeft in de tweede helft van het boekjaar flink geprofiteerd van de verkoop via internet. In totaal steeg de omzet met 19 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, tot 1,3 miljard pond (1,6 miljard euro).

Angela Ahrendts, CEO van Burberry, is tevreden over de resultaten van het modehuis dat ze binnenkort gaat verlaten. "We zijn blij met de prestaties in de tweede helft van het jaar, vooral omdat de omzet met 19 procent is gestegen." Volgens Ahrendts dankt Burberry de stijging vooral aan de investeringen in online en offline retail, klantenservice en marketing.

70 procent van de omzet - 928 miljoen pond ( 1,13 miljard euro) - komt uit eigen winkels van Burberry en de webwinkel van het modehuis. De omzet uit retail steeg met 13 procent in vergelijking met de tweede helft van het voorgaande boekjaar.

Burberry opende het afgelopen half jaar elf winkels en sloot er negen. Het modehuis opende deuren van winkels in Shanghai, Londen, Mexico en India.

Burberry boekt omzetgroei van 19 procent in tweede helft van het jaar

De groothandelsomzet, cosmetica niet meegerekend, steeg 11 procent het afgelopen half jaar, tot 240 miljoen pond (291,65 miljoen euro). Vooral in winkels in de Verenigde Staten worden de collecties van het modehuis goed verkocht. En op vliegvelden: Burberry boekte een dubbelcijferige groei op luchthavens.

In het komende boekjaar moeten twintig tot vijfentwintig nieuwe winkels worden geopend, vooral in China en het Midden-Oosten. Maar het modehuis wil ook zo'n vijftien winkels weer gaan sluiten. Het bedrijf verwacht het komende jaar de omzet uit groothandel met 5 procent te zien stijgen.

Medio 2014 vertrekt Ahrendts bij Burberry om aan de slag te gaan bij computerbedrijf Apple. Christopher Bailey volgt Ahrendts dan op. Hij is tevens creatief directeur van het modehuis. Analisten maken zich zorgen over de verandering. Zij twijfelen of Bailey beide rollen succesvol kan vervullen. Bij de bekendmaking van het nieuws dat de ontwerper de nieuwe CEO wordt, eind vorig jaar, daalde de aandelenkoers van het merk meteen.