Omzet Hugo Boss stijgt dankzij uitbreiding eigen retail

vrijdag 14 maart 2014

De omzet en winst van de Hugo Boss groep hebben in 2013 nieuwe hoogtepunten bereikt, meldt de groep in het financieel jaarverslag. “In het afgelopen fiscale jaar hebben we verder geschreven aan het succesverhaal van Hugo Boss,” zegt Claus-Dietrich Lahrs, CEO van Hugo Boss AG. “Het is ons gelukt om de aanwezigheid van ons merk te versterken. Dit jaar en daarna zullen we profiteren van de grotere kracht en het wereldwijde bereik van het merk Hugo Boss. Ik ben ervan overtuigd dat we de groei kunnen versnellen ten opzicht van vorig jaar.”

Omzet Hugo Boss uit groothandel daalt in 2013

De omzetgroei van de Hugo Boss groep bedroeg 6 procent gecorrigeerd voor valuta effecten. Dat is een stijging van 4 procent in euro's, wat neerkomt op een jaaromzet van 2,43 miljard euro. Met een omzetstijging van 7 procent was Europa de snelst groeiende regio van 2013. Frankrijk en Groot-Brittannië waren binnen deze regio de landen met de grootste omzetgroei. De omzet in Noord- en Zuid-Amerika groeide met 6 procent, wat vooral te danken is aan de prestaties van Hugo Boss in de Verenigde Staten. In Azië groeide de omzet met 4 procent dankzij uitbreiding van de eigen retail.

De Hugo Boss groep zag de omzet uit groothandel vorig jaar dalen met 6 procent. De uitdagende marktomstandigheden droegen hieraan bij, net als de overheveling van een deel van de verkoop van groothandel naar eigen retail. De omzet uit retail door Hugo Boss zelf steeg daarentegen, en wel met 18 procent. Als de opening van nieuwe winkels niet wordt meegerekend, steeg de omzet uit eigen retail met 2 procent. Dat betekent dat 16 procent van de omzetgroei te danken is aan de uitbreiding van het aantal winkels en de uitbreiding van online retail. In 2013 kwamen er 170 Hugo Boss winkels bij, wat het totaal aantal locaties op 1010 brengt.

De geconsolideerde netto winst bedroeg in 2013 329 miljoen euro. Een stijging van 7 procent op jaarbasis. De netto schulden werden meer dan gehalveerd: van 130 miljoen euro op 31 december 2012 tot 57 miljoen euro een jaar later. De investeringen stegen van 166 miljoen euro naar 185 miljoen euro.

Omzetgroei Hugo Boss versneld in vierde kwartaal

In het vierde kwartaal van 2013 steeg de omzet gecorrigeerd voor valuta effecten met 10 procent. In euro's is dit een stijging van 7 procent tot 649 miljoen euro. Met name Europa droeg bij aan deze groei. De omzet uit groothandel steeg in het vierde kwartaal 1 procent. Dat is beduidend minder dan de 17 procent omzetgroei uit retail door Hugo Boss zelf (inculsief factory outlets en online verkoop). Ook de netto winst groeide in het vierde kwartaal, met 26 procent naar 84 miljoen euro.

In 2014 wil de Hugo Boss groep groeien met een hoog eencijferig getal, gecorrigeerd voor valuta effecten, en op die manier de groei van 2013 overtreffen. De groep verwacht dat alle regio's aan deze groei zullen bijdragen. De omzet uit groothandel zal naar verwachting min of meer stabiel blijven, terwijl de omzet uit eigen retail opnieuw met dubbele cijfers zal groeien. De opening van 50 nieuwe winkels exclusief overnames zal hier aan bijdragen. Investeringen zullen in 2014 dus vooral gericht zijn op winkelopeningen, maar ook op de renovatie van bestaande winkels. De groep verwacht in totaal tussen de 110 en 103 miljoen euro te zullen investeren. Tot slot laat de Hugo Boss groep weten dat naar verwachting in 2015 de grens van 3 miljard euro omzet wordt bereikt.