Omzet IC Companys groeit dankzij premium strategie

donderdag 22 augustus 2013

Focus op het premium segment werpt vruchten af voor het Deense IC Companys. Het moederbedrijf van merken als Tiger of Sweden en By Malene Birger heeft in het gebroken boekjaar 2012/13 de omzet in dit duurste segment met 18 procent zien stijgen naar 1.064 miljoen Deense kronen (142,6 miljoen euro). De totaalomzet van het bedrijf steeg 1 procent naar 3.314 miljoen kroon.

Een half jaar geleden werd de nieuwe strategie aangekondigd. Ten einde de stagnerende omzetresultaten te verbeteren zijn twee belangrijke stappen gezet. Ten eerste werden de slechtpresterende merken Jackpot en Cottonfield in de etalage gezet. Eind mei zijn de labels gekocht door de Deense supermarktketen Coop. De overgebleven merken werden opnieuw ingedeeld in twee groepen. Het premium segment met Peak Performance, Tiger of Sweden en By Malene Birger en het middensegment met Inwear, Part TWo, Matinique, Soaked in Luxury en Companys.

De omzetgroei in het premium segment geldt alleen voor de kledingmerken. Voor outdoor label Peak Performance werd afgelopen jaar een omzetdaling van 5 procent genoteerd naar 931 miljoen kronen. De operationele winst is wel gestegen naar 69 miljoen kronen, tegen 55 miljoen vorig jaar en dat stemt het bedrijf tevreden.

De nieuwe mid market divisie, waarvoor IC Companys een half jaar geleden vooral groeimogelijkheden zag in Noord-Europa en ScandinaviŽ heeft minder goed gepresteerd dan gehoopt. Dit segment heeft de omzet met 11 procent zien dalen naar 891 miljoen kronen. Het operationeel verlies bedroeg 37 miljoen kronen.

Bescheiden groei verwacht voor 2013/14

Voor boekjaar 2013/14 verwacht het bedrijf solide groei in het premium segment. Het bedrijf heeft 70-90 miljoen kronen gereserveerd om de distributie van deze merken het komende jaar verder uit te breiden. De omzetontwikkeling van de mid marketdivisie blijft echter zorgelijk waardoor de totaalomzet van het bedrijf volgens IC Companys op jaarbasis waarschijnlijk een 'bescheiden' groei zal laten zien.

Grootste hindernis voor het mid market segment is volgens het bedrijf de extreem complexe bedrijfsctructuur met veel verschillende distributiekanelen en landen. Momenteel wordt hard gewerkt om deze structuur te vereenvoudigen. Kernwoorden zijn: een meer commerciŽle aanpak, gezamenlijke sourcing voor alle merken, goedkopere logistieke oplossingen, kleinere collecties en een betere prijsopbouw. In het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar had het concern daarom een eenmalige kostenpost van 38 miljoen kronen vanwege sluiting van showrooms en winkels, ontslagen en herstructurering.