Omzet Kering groeit 0,1 procent in 2013

vrijdag 21 februari 2014

2013 was een bijzonder jaar voor Kering. Het Franse concern voor luxemode veranderde van naam - in juni 2013 werd afscheid genomen van PPR of Pinault-Printemps-Redoute - en het bedrijf stootte elektronicaketen Fnac, kledingketen Redcats en La Redoute af. De omzet over het afgelopen boekjaar groeide door de nieuwe focus minder hard dan voorgaande jaren.

In het volledige boekjaar kwam de omzet van het moederbedrijf van luxe merken als Gucci, Balenciaga en Alexander McQueen, uit op 9,7 miljard euro. De omzet, uit voortgezette activiteiten, steeg daarmee het afgelopen jaar met 0,1 procent. De netto-winst kwam uit op 50 miljoen euro. Een jaar gelden was dat nog 1 miljard euro. De verkoop van Fnac, Redcats en La Redoute kostte het bedrijf 822 miljoen euro.

Kering kocht het afgelopen jaar ook nieuwe bedrijven. Zoals het Chinese sieradenmerk Qeeling. In januari 2013 verwierf het modeconcern een meerderheidsbelang in designmerk Christopher Kane. In maart nam Kering Croco over, een Franse looierij. In april volgde Pomellato. Ook investeerde Kering in het New Yorkse modemerk Altuzarra.

Kering groeit minder hard in 2013

"2013 was een belangrijk jaar voor ons. We voltooiden onze transformatie, we hebben een nieuwe identiteit aangenomen," zegt François-Henri Pinault, CEO van Kering. Vooral de divisie met luxe mode deed het goed, volgens de topman. De sport & lifestyle afdeling zag minder goede resultaten op de balans, maar dat had hij al verwacht. "We zitten midden in grote veranderingen bij Puma," verklaart hij. Puma sloot het afgelopen jaar 73 winkels. Ook stopte het bedrijf met rugby- en zeilartikelen.

Over 2014 laat Kering nog weinig los. Het komende jaar zal in het teken staan van herstel voor Puma. De luxe merken moeten blijven groeien. François-Henri Pinault heeft het volste vertrouwen in de toekomst. "We hebben een samenhangende, internationale groep. We zijn goed gepositioneerd. Ik heb daarom vertrouwen in ons vermogen om in 2014 de inkomsten en het bedrijfsresultaat te verbeteren."

Foto: Saint-Laurent SS14