Omzet LVMH groeit 4 procent in 2013

vrijdag 31 januari 2014

Het Franse modeconcern LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) heeft voor het eerst de grens overschreden van 6 miljard euro winst. CEO Bernard Arnault zegt de goede resultaten niet alleen te danken aan de aantrekkingskracht van de verschillende merken. "Het is het talent in onze teams en hun motivatie, die ons in staat stelt om onze strategie effectief uit te voeren."

Het moederbedrijf van merken als Louis Vuitton, Kenzo en Givenchy, rapporteerde een omzetstijging van 4 procent over het afgelopen boekjaar. In totaal kwam de omzet over 2013 uit op 29,1 miljard euro. De winst uit gewone bedrijfsvoering steeg met 2 procent naar 6 miljard euro. In de divisie Fashion & Leather Goods boekte het Franse bedrijf een autonome omzetgroei van 5 procent in vergelijking met 2012. De winst daalde wel, met 4 procent.

Tassen van Louis Vuitton vlogen winkel uit

Het merk Louis Vuitton heeft volgens LVMH een goed jaar achter de rug. Vooral de handtas Capucines ging als warm brood over de toonbank. Afgelopen zomer waren de tassen op de website van het merk en in de winkel in Londen uitverkocht. Ook de W Bag bleek succesvol. Het modecondern zegt dat Louis Vuitton nog altijd uitzonderlijk winstgevend is. Hoeveel winst het luxe merk maakt, is niet bekend gemaakt.

Voor Louis Vuitton was het sowieso een bijzonder jaar: hoofdontwerper Marc Jacobs nam na zestien jaar trouwe dienst afscheid van het modehuis. Nicolas Ghesquière, de man die Balenciaga opnieuw op de kaart zette, moet zorgen voor een nieuwe creatieve impuls.

Naast Louis Vuitton boekte ook Céline positieve resultaten het afgelopen jaar. Het merk, bekend om minimalistische modeitems, bereikte volgens LVMH een nieuw record in de verkoop. Fendi focuste in 2013 vooral op het uitbreiden van het distributienetwerk.

"Ondanks trage economische groei in Europa, hebben we uitstekend gepresteerd," zegt Arnault over 2013. "Al onze merken hebben bewezen buitengewoon dynamisch te zijn."

De topman is zelfverzekerd over de toekomst. "In 2014 willen we onze wereldwijde leiderschapspositie in het hoge segment verder versterken." Ondanks het onzekere economische klimaat denkt LVMH te kunnen groeien. Het concern wil vooral groeien door te investeren in kennis binnen de verschillende merken. Ook wil het modebedrijf investeren in innovatie en expansie in opkomende markten.

Foto's: Actrice Michelle Williams met Louis Vuittons Capucines tas