Omzet Tom Tailor groeit 18,4 procent in 2011

donderdag 22 maart 2012

Het Duitse modebedrijf Tom Tailor heeft zijn doelen voor boekjaar 2011 ruimschoots gehaald. Het plan was om 400 miljoen euro omzet te halen, maar het merk wist een omzetstijging van 18,4 procent naar 411,6 miljoen euro te genereren. De winst steeg met 2,4 procent naar 10,1 miljoen euro.

Dankzij de sterke groeicijfers kan Tom Tailor dit jaar voor het eerst sinds de beursgang in 2010 dividend uitkeren van 0,17 eurocent per aandeel. Het bedrijf dankt de omzetgroei naar eigen zeggen aan snel inspringen op mondiale modetrends, de versnelde uitbreiding van het aantal eigen winkels en toegenomen omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn. Een groot gedeelte van de omzetgroei zal te danken zijn aan de 158 nieuwe winkels die Tom Tailor het afgelopen jaar opende, maar ook in winkels die langer dan een jaar open. Daar rapporteerde Tom Tailor een omzetgroei van 6,8 procent.

In het wholesale segment groeide de omzet met 6,6 procent naar 257 miljoen euro. Ook dit segment is het afgelopen jaar sterk uitgebreid. In 2011 opende Tom Tailor 345 nieuwe shop-in-shops, waardoor het totaal uitkomt op 1.786. Ondanks de verslechterde economische situatie in West-Europa wist Tom Tailor in het buitenland toch een omzetgroei van 8 procent te rapporteren. Dit groeicijfer is met name te danken aan het sterke economische milieu op Oost-Europese markten.

Over 2012 is Tom Tailor optimistisch: aan het eind van 2012 moet de omzet tenminste zijn gegroeid tot 470 miljoen euro. Om dat te bereiken blijft het bedrijf zich focussen op expansie: dit jaar komen er nog eens 60 tot 70 nieuwe Tom Tailor winkels bij. Vanwege de onzekere situatie in West-Europese landen, gaat het merk zich met name focussen op uitbreiding in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, omdat de verkoop in deze landen naar verwachting stabiel blijft. Ook gaat het bedrijf nog meer investeren in e-commerce. Die tak is volgens Tom Tailor erg relevant voor een jonge doelgroep.

Ook komt er deze herfst een nieuwe modelijn bij: Tom Tailor Polo Team. In 2012 zal Tom Tailor ook voor het eerst kunnen profiteren van de joint venture met modeagentschap Asmara International in Azië, dat sinds november verantwoordelijk is voor alle inkoopacitivteiten van Tom Tailor. Met deze strategische zet wil Tom Tailor niet alleen dichterbij inkoopmarkten komen, maar zichzelf ook verzekeren van toegang tot katoen en productiecapaciteit op de lange termijn.